090819-spyker-c8-spyder

Spyker C8 Aileron Spyder – i stället för Audi R8

Vi går fortfarande och väntar på Audi R8 Spider. Men fram till dess att Frankfurtsalongen slår upp sina portar kan vi hålla till godo med nya exotiska Spyker C8 Aileron Spyder – en bil med en hel del Audi-DNA.

Holländska Spyker får räknas till en av världens mest exotiska biltillverkare, det är inte varje dag de spottar ur sig en ny modell. Men faktum är att de hittills i år redan har hunnit med två nya modellanseringar. Först ut var den andra generationen C8 Aileron som premiärvisade i Genève i våras och nu är det dags för C8 Aileron Spyder. Som namnet antyder är bilen som visades på Pebble Beach Concours D’Elegance i Monterey, Kalifornia i helgen cabrioletversionen av C8 Aileron.

Precis som sitt plåttaksförsedda syskon drivs C8 Aileron Spyder av en 4,2 liter stor V8-motor med 405 hästkrafter och 480 Nm vid 3 400 r/min. Den som känner igen delar av siffrorna ser genast att det är Audi som har lånat ut sin vinkelåtta. V8-motorn gör sitt jobb även i Spykern och får denna att accelerera från 0-100 km/h på 4,5 sekunder och nå en toppfart på 300 km/h. Mellan motorn och de drivande bakhjulen sitter en manuell sexväxlad låda. Som tillval finns en ny sexstegad automat från växellådsexperterna ZF.

Den stora skillnaden mellan vanliga C8 Aileron och C8 Aileron Spyder är förstås taket som på den senare är en elektrohydrauliskt styrd konstruktion. Bakrutan är gjord i glas och tyget kan beställas i åtta olika kulörer. Monteringen av tygtaket innebar att Spykers ingenjörer fick omarbeta hela aluminium-spaceframe-konstruktionen för att behålla vridstyvheten. Dessutom har nya hjulupphängningar utvecklade av Lotus tillkommit.

Utanpå skalet känns dock det mesta igen. C8 Aileron Spyder är, precis som alla Spykers bilar, kraftigt inspirerade av de tidiga jetflygplanens era. Vilket inte minst syns på karossens alla luftintag och cockpitens… förlåt, kupéns utformning. Kupén är för övrigt fylld av läder och borstad aluminium i massor. C8 Aileron Spyder börjar säljas nästa år till ett utgångspris på motsvarande 1,9 miljoner kronor.

Läs mer

Provkörning

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!