Holländska sportbilstillverkarna Spyker är ett intressant företag. Trots att Spyker är en liten biltillverkare ser det ut att finnas hur mycket pengar som helst inom företaget. Man bedriver motorsport på mycket hög nivå samtidigt som nya bilar utvecklas ständigt. Nu är det dags för en av de mer uppseendeväckande modellerna att sättas i produktion.
Den märkliga bilen visades som koncept på 2006 års Genèvesalong. Bilen gick under namnet D12 Peking-to-Paris. Enda sättet att beskriva D12 är som en sportbil med hög markfrigång. Monstersuven lånar Volkswagens W12-motor, som förmodligen inte lämnas orörd. Spyker har inte avslöjat hur mycket effekt man plockar ur motorn, men den ska klara av att driva bilen från 0-100 km/h på 5 sekunder blankt och nå en toppfart på 300 km/h.
En bil som Spyker D12 kanske inte känns helt rätt i tiden. Holländarna hävdar dock att intresset för bilen har varit översvallande, trots finanskris och lågkonjunktur. Beställarna verkar inte heller ha något emot priset – närmare 2,3 miljoner kronor. För Spyker är det bråda dagar. Man har nyligen investerat i nya maskiner i sin fabrik i Zeewolde. Spyker-bilarna har tidigare byggts för hand, nu har man gått över till en mer storskalig löpande band-produktion. Produktionen av Spyker D12 påbörjas redan nästa år.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.