Teknikens Värld har tidigare rapporterat om den amerikanska biljättens stora nedskärningar. Fyra modeller tas ur produktion – Crossfire, PT Cruiser Cabriolet, Pacifica samt Dodge Magnum föll samtliga offer för kniven. Dessutom meddelades det att 12 000 anställda avskedas. Mitt i orkanen av nedskärningar står dock Chryslers förädlingsavdelning SRT (Street and Racing Technology) på stadiga ben. I en intervju med Edmunds Auto Observer säger chefen för SRT, Michael Accavitti, att avdelningens verksamhet inte kommer att förändras på något sätt.
Samtidigt meddelar Michael Accavitti att SRT-emblemet inte kommer att bli tillgängligt för alla Chryslers modeller. Han vill inte se att SRT-statusen urvattnas. Enligt honom ska en SRT-bil uppfylla fem så kallade grundkriterier för att få de tre bokstäverna intatuerade. Skön att åka i, utmärkta köregenskaper, högpresterande bromsar, oerhörda mängder kraft samt en interiör som andas racing. Dessa är egenskaper som Michael Accavitti vill se hos sina bilar, och de som inte uppfyller dessa krav får inte SRT-stämpeln.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.