090318-ssangyong-c200

SsangYong C200 inleder modelloffensiv

Krisdrabbade biltillverkaren SsangYong från Sydkorea står inför stora förändringar. Under de närmaste fem åren ska 20 nya modeller lanseras. Först ut är crossovern C200 som återigen ska visas som koncept, den här gången i Seoul.

Sydkoreanska SsangYong är förmodligen mest kända för att bygga mindre vackra bilar. Kanske var det därför biltillverkaren stod på kanten till en konkurs i början av året. Nu verkar det som att företaget i alla fall delvis har kommit på fötter igen och planerar inför framtiden. 20 nya modeller ska lanseras inom de närmaste fem åren och den lilla crossovern C200  blir först ut.

Kanske är det så att SsangYongs designteam har fått sparken, ansvariga för designen av C200 är i alla fall det italienska designhuset Italdesign-Giugiaro S.p.A. Och nog ser C200 bättre ut än tidigare skapelser från SsangYong. Bilen på bilden är dock bara ett koncept som ska förevisa den kommande produktionsbilen, men det uppges inte skilja mycket mellan de två. Faktum är att det är andra gången C200 visas som koncept. Första gången var på förra årets Parissalong. SsangYong går aningen annorlunda till väga med C200 i och med att den visas i flera omgångar, på bilsalongen i Seoul i april ska den dessutom visas i två utföranden – C200 Eco och C200 Aero. Exakt vad som ska skilja Eco och Aero åt vet vi ännu inte. Vi vet däremot att C200 storleksmässigt kommer att konkurrera med Toyota RAV4, Honda CRV, Nissan Qashqai och VW Tiguan.

C200 ska inledningsvis erbjudas med en tvåliters turbodiesel på 175 hästkrafter. Motorn är kopplad till en sexväxlad automatlåda och uppges producera relativt låga utsläpp, enligt SsangYong ska bilen klara av Euro 5-kraven vilket betyder betydligt lägre partikelutsläpp än dagens Euro 4-dieselmotorer. En annan stor nyhet för SsangYong är att C200 blir den första modellen med monocoque-chassi och framhjulsdrift. Plattformen som ligger till grund för C200 uppges dock kunna anpassas för fyrhjulsdrift.

SsangYong ska även visa en dieselhybrid-version av Kyron på Seoulsalongen. Denna ska enligt tillverkaren själv vara 25 procent snålare än konkurrenterna i klassen.

Läs mer

Alla tester och provkörningar av SsangYong

Actyon, Kyron, Rexton och Rodius

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!