101103-ssangyong-korando

SsangYong Korando ska utmana i Europa

Hemma i Sydkorea har Korando varit en storsäljare i många år. Nu lanserar SsangYong en helt ny Korando med Giugiaro-design och modern teknik som på allvar ska utmana på den europeiska marknaden.

Sydkoreanska SsangYong har verkligen blivit ett välkänt namn bland bilintresserade. Dessvärre är de kanske inte kända på det sätt de skulle vilja. Namnet SsangYong förknippar nämligen de flesta med stora och inte alltför vackra suv- och MPV-modeller. Den senaste tiden har varit ytterst turbulent för SsangYong. Konkursen var nära men nu har SsangYong fått ny livskraft sedan indiska Mahindra & Mahindra gått in i företaget. Man kan nästan säga att det är ett pånyttfött SsangYong det handlar om, och vad passar väl då bättre än att lansera en bilmodell som markerar denna vändpunkt?

Nya Korando skiljer sig verkligen från tidigare SsangYong-modeller. Till att börja med är designen av en annan värld. Bilar såsom Actyon, Kyron, Rexton och Rodius har alla haft vissa mindre smickrande designgrepp men nya Korando har inte ett enda DNA gemensamt med dessa. När den nya bilen skulle ritas måste SsangYong ha insett sina begränsningar, de ringde nämligen till Giugiaro och bad dem att ansvara för designen. Resultatet är en bil som smälter in fint bland mellanklassuvar såsom Ford Kuga, Hyundai ix35, Kia Sportage, Nissan Qashqai och Volkswagen Tiguan.

Även teknikmässigt innebär Korando ett rejält lyft för SsangYong. Korando är den första SsangYong-modellen som byggs kring en självbärande konstruktion. Denna plattform kommer att bilda bas för alla kommande modeller. SsangYong har också tänkt på säkerheten och utrustat Korando med sex airbags, aktivt pisksnärtsskydd, isofixfästen, antisladdsystem, brake assist, hill start assist och ESS (Emergency Stop Signal). Korando kommer att erbjudas i två- eller fyrhjulsdrivet utförande. Den fyrhjulsdrivna versionen driver i normalfall bara på framhjulen men när dessa tappar fäste kopplas bakhjulen in. Systemet kan även låsas så att alla hjul får lika mycket kraft oavsett grepp.

Korando erbjuds inledningsvis endast med en 2,0-litersdiesel som ger 175 hästkrafter och 360 newtonmeter. SsangYong uppger en blandad förbrukning på 0,6 l/mil och koldioxidutsläppen ska stanna på fullt godkända 157 g/km. Dieselmotorn lever upp till Euro 5-kraven och är dessutom konstruerad för att utan större ansträngning kunna uppgraderas till Euro 6-nivå när det blir aktuellt.

Test och provkörningar

SsangYong

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr