Foto: James Lipman/SSC North America

SSC Tuataras hastighetsrekord kraftigt ifrågasatt

I förra veckan kom nyheten – Koenigseggs Agera RS hastighetsrekord var slaget, till och med krossat. Men nu har rekordet börjat ifrågasättas rejält, dock håller SSC North America fast vid att de är världsrekordhållare.

SSC North Americas supersportbil Tuatara byggdes med ett mål i sikte – att slå världsrekord i högsta hastighet för produktionsbilar. När bilen i oktober i år kördes på samma sträcka i Nevada som Koenigsegg använde vid sin rekordkörning i november 2017 blev det rekordslakt – 508,73 km/h i snitt över två körningar (fram och tillbaka längs samma sträcka) och 532,93 km/h som högsta notering. Det kan jämföras med 447,19 km/h samt 457,94 km/h av Koenigsegg Agera RS.

Som vi skrev i artikeln i samband med rekordkörningen finns det tecken på att SSC North Americas rekordkörning eventuellt inte är officiell, och sedan dess har det kommit fler indikationer på att något inte står rätt till. YouTubern Shmee150, som åker runt i världen och tittar på och kör bland annat supersportbilar, hade tid över för att analysera SSC:s film (se den nedan) från rekordkörningen. Hans slutsats var att det ligger en hund begraven i detta fall. Han menar att bilens mätarinstrument synkar felaktigt och att passeringen av väglinjerna uppvisar att det rör sig om lägre hastighet än vad SSC uppger.

SSC North Americas vd Jerod Shelby har gått ut till sitt företags försvar och förklarat att klippningen av filmerna (det finns två stycken) är olycklig, de är inte riktigt korrekta och speglar inte verkligheten fullt ut. Bland annat har dataloggerns grafik lagts ovanpå filmerna utan att synkas med filmen, vilket i så fall ger en differens mellan bilens instrument och dataloggerns siffror.

Dessutom säger företagets vd att man använde sig av erkända mätinstrumentföretaget Dewetrons dataloggers och att de har validerat mätdatan. Österrikiska Dewetron, vars produkter oftast används vid dylika rekordförsök, har dock gått ut med ett pressmeddelande att deras produkter användes vid körningen, men att de inte har validerat några uppmätta siffror, varken vid rekordkörningen eller vid några av testkörningarna. De skriver också att de inte hade någon personal på plats.

Foto: James Lipman/SSC North America

SSC North America skrev i sitt ursprungliga pressmeddelande att officiella kontrollanter fanns på plats, men vilka dessa var och var de kom ifrån förtäljer inte historien.

Vi avslutar denna artikel på samma sätt som den tidigare, nämligen att vi vågar lova att sista ordet, från ena eller andra sidan, ännu inte är sagt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!