100825-europadiesel mk1

Statoil säljer europadiesel under fyra dagar

I dag öppnar Lastbil 2010 upp dörrarna på Elmiamässan och samtidigt börjar nio Statoil-mackar runt Jönköpingstrakten att sälja svavelfri europadiesel under begränsad tid. Europadieseln är vänligare mot miljön än den diesel, MK1, som vanligtvis säljs i Sverige.

Mellan den 25 och 28 augusti säljer nio Statoil-stationer i Jönköpingsområdet så kallad europadiesel till både yrkeschaufförer och privatbilister. Anledningen till tilltaget kan man se som en protest från Statoils sida. De tycker helt enkelt att det är dags för Sverige att följa övriga Europa och sälja den svavelfria europadieseln som är tre procent mer effektiv än den svenska svavelfria dieseln, MK1, som säljs i vårt land i dag. Europadieseln skulle hos den svenska vagnparken i dag enligt beräkningar släppa ut 400 000 ton mindre koldioxid per år, jämfört med den svenska MK1-dieseln. I och med att försäljningen av dieselbilar tagit fart på allvar i Sverige skulle miljöbesparingarna kunna bli ännu högre i framtiden.

Sverige är det enda landet i Europa med en helt egen dieselkvalitet, MK1. I början av 1990-talet var denna svenska diesel en betydligt bättre produkt än den europeiska dieseln. Men det var då det, i dag är skillnaderna utraderade tack vare nya EU-regler. Trots likvärdiga dieselsorter, där europadieseln ändå är effektivare och något snällare mot miljön, beskattas denna hårdare i Sverige – 40 öre extra per liter innan moms.

– Nu är det dags att få in den mer konkurrensutsatta och för klimatet bättre europadieseln på den svenska marknaden. Det skulle vara till fördel för åkerinäringen och självklart också för alla privatbilister som kör på diesel. Vi vill att vår satsning under Lastbilsmässan ska få våra politiker att förstå att det är dags att riva skattemuren mellan dieselkvaliterna, säger Helena Fornstedt informationsdirektör på Svenska Statoil.

Enligt Statoil ger europadieseln följande fördelar:

Minskad      förbrukning och därmed ökad konkurrenskraft

Lägre      koldioxidutsläpp

Lägre      utsläpp av ultrafina partiklar

Lägre      dieselpris vid samma skatt som MK1 (den svenska dieseln)

 

Så här formulerar Statoil sig på sajten www.svavelfrieuropadiesel.nu:

I Sverige har vi en egen diesel, MK1. Den introducerades för snart tjugo år sedan och var då världens första svavelfria diesel. Idag är all diesel inom EU svavelfri, men i Sverige har vi fortfarande kvar 1991 års MK1-diesel. Den är tre procent mindre energieffektiv och den ger totalt sett högre utsläpp av koldioxid. På Statoil vill vi bidra till att riva den skattemur som skyddar MK1. Sedan är det du som kund som ska välja vilken diesel du vill köra på.

Alla tjänar på svavelfri europadiesel

En unik dieselkvalitet för en liten marknad driver upp priserna. Av Europas alla raffinaderier är det bara fem som tillverkar MK1. Produktionskostnaden för att tillverka en liter MK1 är ungefär 10 öre högre än det kostar att tillverka svavelfri europadiesel. Men skatten på svavelfri europadiesel är 40 öre högre (50 öre inklusive moms). Med samma skatt på svavelfri europadiesel som på MK1 skulle därför dieselpriserna kunna sänkas. Det skulle vara möjligt eftersom vi skulle spara i produktionskostnad samt köpa på en mer konkurrensutsatt marknad. Som kund skulle du spara pengar både på lägre priser och lägre förbrukning.

 Statoil har påbörjat ett upprop för att försöka få Sverige att riva den skattemur som europadieseln utsätts för. Vill du skriva under gör du det här.

De bensinstationer som under kommande fyra dagar säljer svavelfri europadiesel runt om i Jönköpingstrakten är Statoil Truckdiesel Lampvägen, Statoil Truckdiesel Solåsvägen, Statoil Truckdiesel Byråvägen, Statoil 123 Taberg och Statoil 123 Jönköping.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!