Foto: Nobina

Stockholm får självkörande bussar

Kan du tänka dig att åka buss utan chaufför? Om du svarar jag på den frågan kan du prova på nyheten i stadsdelen Kista i Stockholms nordvästra regioner.

I Helsingfors testade man redan förra året på tekniken med självkörande, förarlösa bussar som under en kort period trafikerade en kort sträcka. Nu är det dags för Stockholm att testa tekniken som man tror kommer att spela en viktig roll i framtidens städer. Enligt kollektivtrafikoperatören Nobina blir Stockholm först ut i Norden med självkörande bussar på allmän väg.

Testet kommer att pågå under sex månader och under denna period är det gratis att åka med de självkörande bussarna. Exakt vilken sträcka i Kista de kommer att rulla på berättar inte pressmeddelandet.

Projektet kallas för Autopiloten och verkställs av Nobina Technology i samarbete med Ericsson, SJ, KTH, Klövern, Urban ICT Arena och Stockholms stad. Projektet finansieras av bland annat Vinnova via Drive Sweden.

Syftet är att i framtiden kunna erbjuda självkörande bussar i den reguljära kollektivtrafiken i Stockholm, och i långa loppet även i andra svenska städer.

– Att Stockholm blir först i Skandinavien med självkörande bussar på allmän väg visar vår ambition att inte bara följa utvecklingen utan att leda den. Projektet som nu ska starta i Kista ger oss kunskap för att i ett nästa steg i samarbetet med Nobina göra självkörande fordon till en del av kollektivtrafiken i Barkarbystaden, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).

– I takt med urbaniseringen, köer och miljöutmaningar, ställer samtidigt våra resenärer allt högre krav. Då vill vi vara med och bidra till både nya lösningar, teknik och en bättre kollektivtrafik. Samarbetet med SL ett bra exempel på hur vi sedan kan förflytta innovationskoncept till verklig nytta för kollektivtrafiken, säger Jan Bosaeus, vd på Nobina Sverige.

Stockholm är inte ensamma med att testa självkörande bussar, även i Köpenhamn sjösätts ett projekt som till omfattningen är betydligt större än det i Stockholm och som även det drivs av Nobina. Projektet i Köpenhamn ska pågå i hela tre år, två och ett halvt år längre än det i Stockholm.

I Tyskland rullar redan förarlösa bussar, något vi skrev om för bara några veckor sedan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!