BMW har rykte om sig att göra dyra, tunga och motorsvaga motorcyklar. Men med nya R1200S visar de upp en ny sida och kan säkert sno åt sig en hel del kunder från japanerna. R1200S väger 223 kilo fulltankad och den luftkylda boxermotorn ger 123 hästar.

Störst, snabbast och snyggast

Nu laddar MC-tillverkarna hårt inför hojsäsongen. Teknikens Världs David Jakobsson är på plats och har koll på nyheterna.

Yamaha YZF R1 har fått några splitter nya hästkrafter och väljer man den exklusiva SP-versionen får man Öhlinsfjädring, fälgar från italienska Marchesini och slirkoppling. Prislappen är lika grym som hojen: 189 900 kronor.

Ducati kör vidare på sin retrolinje. Ducati Sport 1000 en läcker skapelse som varsamt för tankarna tillbaka till 1960-talet. Men tekniken i chassit och V-twinmotorn är betydligt modernare. Sex växlad låda, direktinsprutning och bromsar från Brembo.

Suzuki har länge varit heta på crossbanan, men i skogen har den gula plasten lyst med sin frånvaro. Nu har den svenska generalagenten låtit konvertera crossmaskinerna RM-Z450 och RM-Z250 till enduromotorcyklar. Priset blir 74 900 kr för 250-kubikaren och 80 900 för 450-kubikaren

Österrikiska KTM har vuxit snabbt de senaste åren och är nu ett av mest framträdande fabrikaten inom cross, enduro och motard. I år släpper sitt monster 950 Super Enduro R löst. Det här är en best för den som vill köra fort på riktigt dåliga vägar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!