Subaru Advanced Tourer Concept

Subaru Advanced Tourer Concept oförtjänt i skymundan

På Tokyosalongen som nu äger rum faller allt ljus på Subarus sportbil BRZ. Det tycker vi är orättvist för mer spännande till form och finess är Advanced Tourer Concept. Nu får den stå i vårt rampljus.

För en knapp månad sedan, mitt i allt sportbilssnack kring Subaru BRZ och syskonbilen Toyota GT 86, småpresenterade Subaru en konceptbil som ska visas upp på den internationella bilsalongen i Tokyo. Nu är vi här och salongens nyheter har börjat spridas via allehanda pressmeddelanden. När det gäller Subaru är deras, i våra ögon, mest intressanta nyhet inte BRZ utan i stället kombikonceptet Advanced Tourer Concept.

 För ovanlighetens skull börjar vi med insidan på bilen för det är där det mest intressanta sitter, interiören samt drivlinan.

 Under huven sitter en boxermotor, vad annars när det gäller Subaru? Det speciella med denna turboförsedda boxermotor är att den är direktinsprutad och har en liten slagvolym på 1,6 liter. Men det är inte slut där. Motorn är sammankopplad med en elektrisk motor som gör Advanced Tourer Concept till en hybridbil. Elmotorn kan jobba ensam vid låga hastigheter under kortare sträckor vilket ger mer eller mindre nollutsläpp. Elmotorn fungerar också som en generator som ger litiumjonbatteriet extra energi när gaspedalen släpps upp och när bromspedalen trycks ned.

 Drivlinepaketet består dessutom av en vridstark CVT-låda, Lineartronic. Drivningen sker på alla fyra hjul, symmetriskt förstås, precis som det ska vara på en Subaru.

 Interiört är det stramt, rent och nästan lite skandinaviskt då de stora läderytorna kompletteras av mycket träinlägg. Väldigt tjusigt, precis som instrumentklustret. Rattnavet är värt att nämna, det utgörs av en stor display som servar föraren med all behövlig information. Tyvärr är det förmodligen samtidigt ganska långt ifrån verklighetens bilar. Fyra fåtöljer svävar över kupégolvet varav de två bakre kan plockas bort för större bagageutrymme.

 B-stolpe saknas och när främre och bakre dörrar, förstnämnda en blandning av saxtyp och måsvingedörrar medan sistnämnda är bakhängda, öppnas upp är insteget till kupén enormt. Något annat som är enormt är glastaket som sträcker sig hela vägen bak över bagageutrymmet.

 Utsidan av bilen talar för sig själv. Formerna följer Subarus nya tänk ”Confidence in Motion” som är ganska flummigt att både översätta och förklara. Utseendet är sportigt och formspråket är kraftfullt samtidigt som det är slankt på samma gång. Fronten och framför allt bakänden andas nästan mer supersportbil än en kombi från Subaru, men vi hoppas att japanerna inte fegar ur när det väl är dags för någon form av produktion. För produktion blir det, Advanced Tourer Concept är en förhandstitt på en kommande sportkombi i någon form. Dock berättar Subaru inget om när detta är planerat.

 Med 4,58 meter från Subaru-emblemet i nosen till de kromade ändrören där bak är Advanced Tourer Concept några få centimeter kortare än en Volvo V60 och därmed en klass mindre än Legacy. På bredden är den också något nättare än svensken, 1,84 meter. Den är dessutom lägre än Volvos sportkombi – 1,43 meter jämfört med drygt 1,48 meter.

 Subaru BRZ i all ära, men speciellt jättesportig verkar den inte vara och ändå har den fått all uppmärksamhet. Advanced Tourer Concept däremot, den förtjänar att få en mer framskjuten placering i rampljuset. Den är inte bara sportig, den vänder sig med sannolikt till en större skara spekulanter den dag den går i produktion.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!