Subaru BRZ

Subaru BRZ – direktrapport från provkörningen

Subaru drar paralleller till självaste Porsche när de pratar om sin lilla bakhjulsdrivna sportbil BRZ. Testchef Hans Hedberg, som är i Tokyo, ser likheter under provkörningen. Vi ringer Hans och hör vad han mer har att säga om bilen som han ser som ett rent glädjepiller.

Tjena Hans, var exakt befinner du dig?

– Jag är på Subarus testanläggning två timmar nordost om Tokyo. Här finns en fyrfilig ovalbana med en lång start- och målraka. Tyvärr regnar det.

 Du kör alltså Subaru BRZ. Är den en sportbil?

– På pappret med sina 200 hästkrafter rynkar många förmodligen på näsan när man nämner ordet sportbil. Men visst är det en sportbil – i allra högsta glad. Det är ren och skär körglädje och en riktig underhållningsmaskin.

 Berätta mer.

– BRZ är liten, har väldigt låg tyngdpunkt och är bakhjulsdriven. Med andra ord ett klassiskt sportbilsrecept. Väger lite mer än 1200 kilo där vikten är fördelar 53/47 sett över fram- och bakaxeln. Boxermotorn på 2,0 liter, 200 hästkrafter och 205 newtonmeter tillåter extra låg tyngdpunkt och jämfört med Impreza, som BRZ delar mycket teknik med, är motor flyttad bakåt 24 centimeter och sänkt med 12 centimeter. Denna placering har omöjliggjort fyrhjulsdrift. De drivande bakhjulen fixar ändå jobbet som de ska tack vare en differentialbroms monterats.

 – Motorn, som det står både Subaru och Toyota på, är en juvel. Gasresponssnabb som tusan och jag är glad att de inte har försett den med överladdning. Kanske aningen tunn under 3000 r/min men därefter är den ettrig och rivig och påminner i karaktär med en gammal Twincam-maskin från Alfa Romeo. Ljudet är metalliskt klingande, nästan som på en sporthoj. Den sexväxlade manuella lådan är sportig med mekaniskt motstånd som får vilken körglad förare som helst glad.

 Men parallellerna till Porsche då?

– Subaru nämner själva Porsche Cayman när det snackas teknik. Balansen, chassits skarpa egenskaper, styrningen med mera. Och det är med all rätt de drar paralleller. Men BRZ är mer livlig och uppiggande än en Cayman. Tack vare lättheten ser jag mycket Lotus Elise och Mazda MX-5 i konceptet.

 Har du fått uppleva något av det på ovalbanan?

– Subaru har också en teknisk bana på innerplan. Där känner man hur bilen enkelt dansar in i kurvorna med direkt styrning. BRZ inbjuder ständigt till rejäl buskörning. Det är lätt att låta bakändan driva ut, speciellt med detta våta underlag, men det är lika lätt att hämta hem den igen.

 Stötig och stenhård eller gungig och mjuk?

– Förstnämnda. Det är ingen komfortvagn. Vi körde på fejkade tjälskador och det var stenhårt, dock utan fjädrarna slog igenom.

 Är den snygg att titta på?

– Det tycker jag, annorlunda snygg. Klassiska linjer med korta överhäng och två bulor på taket som för tankarna till Zagato. Men utseendet är också busigt och lämpar sig klockrent för nästa Fast & Furious-film.

 – Interiört är det också snyggt, enligt min mening snyggare än i andra Subaru-modeller då den silverfärgad plasten inte är lika påträngande. I stället är det svarta grovmönstrade paneler med mer sober känsla som är i fokus. Snygga stolar i skinn och alcantara som är lagom skålade och ett baksäte där två vuxna får plats kortare sträckor. Ryggstödet är fällbart.

 När kommer bilen och vad kommer den att kosta?

– Månadsskiftet mars/april 2012 sätter produktionen igång. Subaru Nordic kämpar med att få instegsmodellen att ligga på under 300000 kronor, men frågan är om det är möjligt så som Yen-kursen ser ut idag. Men oavsett om det blir under eller över 300000 så är det mycket körglädje för pengarna som få konkurrenter har något att sätta emot. För den slanten får man en bil som verkligen levererar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!