De enda bilmärken som i Sverige sålde fler bilar under förra året än året dessförinnan var Mini (+8,1 procent), Fiat (+38,9), Lamborghini (+37,5), Seat (+33,7), Jaguar (+46,3) och… Subaru (+9,7) som dessutom var den störste vinnaren i december månad med en ökning på 91,2 procent jämfört med samma månad 2007. Med 371 nya Subaru-bilar registerade i december placerade sig märket som näst största japanska märke i Sverige efter Toyota (1 130 registrerade bilar). Subarus marknadsandel under denna månad uppgick till 2,2 procent, så högt att de aldrig nått tidigare.
Subaru Nordic AB distribuerar bilar på sex marknader här uppe i norr - Sverige, Finland, Danmark, Estland, Lettland och Litauen – och ser att samma utveckling har ägt rum i alla länderna.
Som en stark bidragande orsak till försäljningsframgångarna nämner Subaru introduktionen av deras boxerdiesel som fått lovord av oss på Teknikens Värld samt många andra medier runt om i världen.
De som gått och väntat på att nya Impreza ska lanseras med den nya dieselmotorn behöver inte vänta mycket länge till eftersom den dyker upp hos handlarna sista helgen i januari.
– 2008 blev vårt bästa år någonsin. Vi sålde drygt 1 000 fler bilar än året innan och passerade 7 000 enheter med bred marginal. Bilar med hög kvalitet och nöjda ägare säljer bra även i sämre tider. Våra framgångar är en logisk följd av att vi lyckats uppnå våra visioner att vara den bästa generalagenten med de nöjdaste bilägarna, säger Torbjörn Lillrud, vd för Subaru Nordic AB.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.