071226-subaru-forester-ny

Subaru Forester generation två är här

Nu har nya Subaru Forester presenterats och finns redan hos återförsäljarna i Japan. Nya Forester kommer att erbjudas med tre olika utrustningspaket och två olika motorer, varav den ena är turbomatad.

Subaru Forester av generation ett såg dagens ljus i början av 1997. Nu är det dags för andra generationen Forester som sedan i dag finns att köpa på den japanska marknaden. I januari ställs bilen ut på Detroitsalongen och begår sedan sin USA- och Europapremiär senare under våren/sommaren som årsmodell 2009.

Nya Subaru Forester bygger på en helt ny plattform och är större än sin föregångare. Den har vuxit på alla leder, bland annat elva centimeter på höjden och 4,5 centimeter på bredden. För att få kupéutrymmet rymligare har axelavståndet ökat med nio centimeter jämfört med gamla Forester – bra för fötterna hos dem där bak. Trots att bilen vuxit har vändradien minskat med 0,1 meter. På de bas- och mellanmodellerna är markfrigången 21,5 centimeter medan toppversionen har ytterligare en centimeters mellanrum mellan mark och bil.

Bagageutrymmet har vuxit både på djupet och på bredden. Detta har Subaru åstadkommit genom att bakre hjulupphängningen består av dubbla bärarmar.

För att lättare komma in och ut genom bakdörrarna kan dessa numera öppnas upp till 75 grader.

Bilen kan fås i åtta olika kulörer och med hjul i storlekarna 16 och 17 tum, alla med kraftfulla aluminiumfälgar. Däcken är i dimensionerna 215/65 R16 respektive 225/55 R17. Interiört möts man av aluminium- och träpaneler, dock inte äkta vara. I valet av klädsel kan man välja mellan tyg eller skinn i både mörka och ljusa kulörer.

Bilen finns i tre olika utrustningsnivåer – 2,0X, 2,0XS samt 2,0XT där förstnämnda är basmodellen och har samma motor som i mellanmodellen 2,0XS. Sistnämnda är toppmodellen och där får motorn assistans av en turbo.

Motorn som sitter i 2,0X och 2,0XS är en tvåliters boxermotor. Den drivs av bensin och har bättre utsläppsvärden och bensinförbrukning än föregångarna tack vare nydesignade cylinderhuvuden och ett nytt system som aktivt styr ventilerna (AVCS på Subaru-språk). Vridmomentet på botten- och mellanregistret har också förbättrats. Totalt ger denna motor 148 hästkrafter och har ett maximalt vridmoment på 191 newtonmeter.

2,0XT är också, likt de andra, en tvåliters boxermotor men här har den försetts med turbo vilket gör att effekten hoppar upp till 230 hästkrafter och maxvridet hamnar på 319 newtonmeter. Jämfört med den gamla 2,0XT-motorn så har denna 30 procent lägre vikt, bra för både bränsleförbrukningen och bilens viktfördelning.

Alla modeller är på klassiskt Subaru-manér fyrhjulsdrivna. De kan fås antingen med fyrväxlad automatlåda eller femväxlad manuell låda. Till 2,0XT kan man dessutom få SI-Drive (Subaru Intelligent Drive) som tillåter tre olika förinställda körprogram – Intelligent, Sport och Sport Sharp. I Intelligent-läget har man tillgång till vad Subaru kallar Info-Eco-indikator som visar hur man kör så miljövänligt som möjligt.

Nya Forester är enligt Subaru säkrare än sin föregångare, både mot de åkande och mot fotgängare. Whiplashskydd, bältessträckare och kraftbegränsare fram är standard liksom dubbla krockkuddar. Sidokrockkuddar och krockgardiner är tillval enligt Subaru, men lär vara standard när bilen väl når Europa. Forester är också utrustad med ESP som standard.

Som tillval till bilen kan man välja bland annat CD-stereo med MP3- och WMA-kompabilitet (standard i 2,0XS och 2,0XT). Stereon har dessutom ingångar för inkoppling av externa mediaspelare. Det finns också ett nyutvecklat navigationssystem som innehåller en 40 gigabyte stor hårddisk och en sjutums färgskärm. Nyckellöst tändningssystem finns även med på tillvalslistan, allt man behöver göra är att ha nyckeln i fickan och trycka på bilens startknapp så går motorn igång.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Cyber Monday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr