Subaru Legacy, Outback och Forester har redan försetts med världens första boxerdiesel för personbilar. Nu har turen kommit till den mindre modellen Impreza som fått goda vitsord från många håll, bland annat Teknikens Värld. Nu till helgen är det premiär för bilen – Subaru Impreza 2,0D. Modellen i sig innehar fler nyheter än själva motorn, en ”platt” konstruktion med en slagvolym på två liter.
Chassit har uppdaterats jämfört med bensinbrodern, även den på två liter. Dieselvarianten har fjädringskomponenter som den sportigare WRX delat med sig av samt kraftigare krängningshämmare, stummare fjädrar och hårdare bussningar. Dessutom har de främre bromskivorna ökat en tum från 15 till 16.
Boxerdieselmotorn känner vi sedan tidigare, vi har provkört den i bland annat Legacy 2,0D. Den levererar 150 hästkrafter vid 3 600 r/min och 350 newtonmeter mellan 1 800 och 2 400 r/min. Kraften skickas via en sexväxlad manuell låda ut till alla fyra hjulen – vad annars på en Subaru. Paketet skickar i väg Imprezan från stillastående till mitträcksvägsfart (100 km/h) på 8,6 sekunder.
Förbrukningen uppges ligga på 0,58 liter per mil (över 100 mil på en tank) medan utsläppen av koldioxid uppgår till 152 gram per kilometer. Siffrorna är alltså en aning högre än när motorn sitter i Legacy.
Max släpvagnsvikt ligger på 1 600 kilo. Med B-körkort får man alltså dra hela 1 530 kilo.
Två versioner av Impreza 2,0D är aktuella från och med kommande helg – vanliga 2,0D som kostar från 229 900 kronor samt 2,0D S som kostar från 249 900 kronor.
För mer information om hur motorn är konstruerad, ta en titt på länkarna nedan.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.