090414-subaru-outback

Subaru Outback överraskade i New York

Nya Subaru Outback dök något oväntat upp samtidigt som nya Legacy premiärvisades i New York. Fjärde generationens Outback är både större och starkare än någonsin.

 När Subaru premiärvisade sin nya Legacy på New York-salongen härom dagen var det många som förvånades över att dess terränganpassade syskon Outback visades samtidigt och snodde åt sig en del av rampljuset. Kan man sin Subaru-historia så var Outback-lanseringen dock ingen högoddsare. Första generationen Outback visades nämligen i New York för exakt 15 år sedan. Även om senaste generationen Outback är 2,5 centimeter kortare än utgående modell är det den rymligaste Subarun vi någonsin har sett.

Tack vare en drygt sju centimeter längre hjulbas har Subarus tekniker kunnat paketera om innerutrymmena med ökat svängrum som resultat. Den totala interiörvolymen har ökat med nästan åtta procent och baksätespassagerarnas benutrymme har växt med dryga tio centimeter. Nya Outback är dessutom fem centimeter bredare för att ge bättre innerutrymmen. När sedanmodellen Legacy presenterades gjordes en stor sak av att bagageutrymmet hade växt så pass att fyra fullstora golfbagar skulle få plats utan problem. Kombimodellen Outback är naturligtvis inte sämre. Enligt Subaru har nya Outback ett bagageutrymme som är både bredare och djupare än de flesta mellanklass-suvar.

Nya Legacy fick en hel del kritik för sin nya design av er som kommenterade. Att döma av bilderna på nya Outback gör sig dock de något grovhuggna dragen bättre i kombination med högre markfrigång och tuffare framtoning. Nya Outback ser absolut terrängduglig ut och skillnaden upp till de mer renodlade suvarna är inte stor.

Under skalet delar Outback teknik med Legacy. Det som skiljer är kombiutförandet, högre markfrigång och skyddande sköldar runtom och undertill. Standardmotorn i såväl Outback som Legacy blir en 2,5-liters boxerfyra som ger 170 hästkrafter och 230 Nm. Nästa steg är en turbomatad version av samma motor som ger 265 hästar och 350 Nm. Toppversionen 3,6R bjuder på 256 hästkrafter och 334 Nm och ersätter den gamla på 3,0 liter och är enligt Subaru en kompakt sak som har samma dimensioner som den gamla. Alla motorer kombineras naturligtvis på Subaru-manér med fyrhjulsdrift. När Legacy och Outback kommer till Europa i höst kommer de med all sannolikhet att erbjudas även med den fina boxerdieseln på två liter och 150 hästkrafter. Subarus nya CVT-låda Lineartronic kan fås även i Outback. Den nya lådan använder sig av en stålkedja i stället för en konventionell rem och ska enligt Subaru höja prestandan samtidigt som förbrukningen minskar. Den steglösa CVT-lådan kan växlas ”manuellt” med paddlar på ratten. Lådan delas då upp i sex påhittade steg som ska få den att likna en sekventiell låda.

Övriga nyheter är bland annat en elektronisk parkeringsbroms med hill hold-funktion och ett smart takräcke. När det inte används ser takräcket ut som vanliga längsgående takrails. När man behöver lasta saker på taket kan de tvärgående ribborna svingas ut.

Läs mer

Tester och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!