100907-subaru sti racing

Subaru STI Racing Sedan – direktrapport från provkörningen

Subaru fimpar nu sin Impreza WRX STI i halvkombiformat och ersätter den med en sedanversion. Samtidigt stryker de Impreza WRX från modellbeteckningen. Vi har kört nya busbilen, men är den verkligen så busig?

Tjena Erik! Du är och kör nya Subaru Impreza WRX… sorry, Subaru STI Racing Sedan menar jag. Varför denna namnändring?

 – Hallå Mattias! Jo, jag är i Finland på en bana jag inte vågar uttala namnet på och kör nya rally-Imprezan, fast så får jag inte kalla den egentligen. Impreza är bortplockad, så även WRX som står för World Rally 4x4. Subaru vill få bort rallystämpeln och i stället förknippas med banracing. Nya modellbeteckningen ska hjälpa till att förändra.

Men varför en sedanmodell i stället för den halvkombi som kom för några år sedan?

– När Subaru presenterade senaste Impreza WRX STI blev det ramaskri hos Impreza-fanatikerna. De skrek sig hesa efter en sedanmodell, precis som det var på den gamla goda tiden. Subaru lyssnade och ger dem nu en sedanmodell. Man kan säga att det handlar om en facelift/uppgradering av WRX STI och att de samtidigt formade om karossen rejält.

Du som har sett båda bilarna live – är sedanen snyggare än halvkombin?

– Det är som vanligt en smaksak, men den omdiskuterade halvkombin är faktiskt snyggare i mina ögon.

Förutom sedanbaklucka, vad är nytt med bilen?

– En hel del grejor faktiskt. Chassit har styvats upp rejält och samtidigt sänkts med fem millimeter, krängningshämmarna har blivit grövre, bussningarna hårdare, fjädrarna kraftigare och en hel del annat. Detta sägs minska tendenserna till understyrning och det kan jag väl hålla med om även om det understyr en del när jag går in i kurvorna snabbt.

Ja just det, hur är den att köra på bana och vanlig väg?

– STI Racing Sedan känns väldigt stabil och trygg. Men jag hade gärna sett ännu mindre krängningar vid bankörning. Den häver sig lite väl mycket över framhjulen. Och inte bara jag tycker det, den flerfaldige rallyvärldsmästaren Tommi Mäkinen, som jag dessutom fick åka med, håller med mig på den punkten.

– På landsväg är det faktiskt ganska bekväm att köra med god ljudkomfort men om än lite stötig, något som märks ännu tydligare i stadstrafiken. Den är betydligt stötigare än en BMW 3-serie med sportchassi. Subaru vill förresten jämföra sig med en BMW 335ix när det gäller STI Racing, men där måste jag säga att den jämförelsen är dålig. Båda bilarna är busiga, men Subarus känsla når inte alls upp till BMW:n.

Motorn då? Hänt något med den?

– Det är samma 2,5-litersmaskin som tidigare som ger 300 hästkrafter och 407 newtonmeter. Den är körvänlig och har gott om vrid men den saknar spets och riktig karaktär. Jag har inte fastnat för den, vill man nu erbjuda en bil med tilläggsbeteckningen Racing så borde man ha en mer karaktärsfull motor som passar 1 585 kilo bil. Hela bilen andras mer medelålders än ettrig ungdomsbil.

Subaru pratar om att bilen passar en familj. Håller du med?

– Den är faktiskt ganska rymlig. Bagaget rymmer 420 liter och man kan fälla baksätet 60/40 och få plan lastyta. Fram sitter man riktigt bra i skålade sportstolar och i baksätet får mina 190 centimeter plats utan att slå i taket. Okej utrymme för två vuxna där bak.

När kommer den till Sverige och vad kostar den?

– Andra halvan av oktober är det svensk premiär. Den ersätter då halvkombin som försvinner från bilhallarna. Men halvkombin finns kvar på andra marknader och om man verkligen vill ha den så kan man beställa en sådan så plockar Subaru-handlaren in den.

– Priset är 429 900 kronor för en STI Racing Sedan utan vinge. Vill du ha vinge kostar den 434 900 kronor. Inte billigt, men då ingår det mesta. Metalliclack kostar 6 900 kronor extra.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!