100701-WRX STI Sedan

Subaru WRX STI Racing Sedan till Sverige i oktober

Subarus värsting-Impreza, som inte längre heter Impreza, WRX STI presenterades i sedanutförande i våras. Nu har vi fått reda på att bilen med rallygener når svenska Subaru-hallarna i oktober.

När Subaru lanserade senaste generationen Impreza WRX STI var det nog många som fick bita sig i tungan för att inte balla ur helt. Subaru hade gjort något mycket märkligt – Impreza WRX STI släpptes enbart som femdörrars, inte som fyrdörrars sedan – den modellversion som man såg i vart och vartannat gathörn för några år sedan.

Det är okänt om Subaru har kritiserats hårt för detta beslut, men nu har de i alla fall tagit sitt förnuft till fånga då de snart släpper en fyrdörrarsversion av modellen. Det var på bilsalongen i New York för tre månader sedan som bilen visades upp första gången och nu har Subaru i Sverige meddelat att bilen når våra breddgrader i oktober. Dock har det inte meddelats några prisuppgifter.

En nyhet, vid sidan om själva modellversionen, är modellnamnet. Subaru har beslutat sig för att stryka modellnamnet Impreza när det gäller WRX STI-versionen. De vill helt enkelt låta WRX STI stå på egna ben som en fristående modell. Hädanefter benämner vi alltså bilen endast Subaru WRX STI och detta gäller för både fem- och fyrdörrasversionen.

Det korrekta namnet för bilen som denna artikel handlar om är Subaru WRXI STI Racing Sedan (tur att de plockade bort Impreza, annars hade man slagit knut på tungan). Subaru benämner bilen som deras snabbaste STI någonsin vilket de grundar på Tommi Mäkinens rekordvarv runt Nürburgrings nordslinga för några veckor sedan. Det är inte tack vare motorn som bilen är snabbare än någonsin. Motorn är densamma som tidigare, 2,5 liter boxermotor med turboladdning, 300 hästkrafter och 407 newtonmeter. Däremot har japanerna gjort allt för att maximera körupplevelsen och hanteringen av bilen. Jämfört med nuvarande WRX STI har chassit sänkts fem millimeter samtidigt som grövre krängningshämmare, hårdare bussningar, nedre länkarmar i aluminium, stummare fjädring och nykalibrerade stötdämpare har monterats. Allt detta tillsammans med högre vridstyvhet tillåter högre farter än tidigare vid kurvtagning. Subaru poängterar att skillnaden märks tydligast i snabba S-kurvor.

Annat nytt är stora täckplattor undertill som förbättrar bilens aerodynamik. Andra aerodynamiska fulländningar är den nya frontspoilern med luftinsläpp till bromsarna samt den extremt stora vingen på bakluckan. Vingen är dock tillval så den som tycker det är för mycket ”fjunig 18-åring med bakåtvänd keps” över den kan alltså slippa.

Läs mer

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!