Acura NSX

Superbils-Super Bowl på söndag

På söndag bänkar sig över 100 miljoner människor framför finalen i amerikansk fotboll, Super Bowl. I år blir det fler bilreklamer än någonsin för reklamtiden som kostar 1,5 miljoner i sekunden att sända. Vi har listan!

Att visa reklamer på Super Bowl är en lång tradition i USA och är ett tillfälle för storföretag att spendera multum för att fånga tittarnas uppmärksamhet. Priserna har mer eller mindre konstant stigit sedan starten 1967. I år beräknas de dyrbara sekunderna ha stigit till sju miljoner dollar, motsvarande strax över 47 miljoner kronor.

 Super Bowl XLVI –det betyder nummer 46 i ordningen – kommer gå av stapeln på söndag och väntas locka över 100 miljoner tittare. 2011 uppskattades att 111 miljoner människor, främst amerikaner, tittade på matchen vilket förväntas toppas i år. Årets finalister är New York Giants och New England Patriots som gör upp om pokalen. 

För företag med pengar i fickan är det ett gyllene tillfälle att stärka både sin produkt och varumärke. Acura gör till exempel debut i sammanhanget för att trotsa de senaste årens sjunkande försäljningssiffror. Till årets upplaga lockar Acura med Jerry Seinfeld och Jay Leno i reklamfilmen där man får följa komikern Jerry Seinfeld i jakten på det första exemplaret av Honda/Acuras kommande superbil NSX.

Själva bilen kommer inte lanseras förrän i krokarna kring 2015 men efter att bilen visats i konceptform på Detroitsalongen väljer Hondas amerikanska märke Acura att smida medan järnet är varmt och snacket om bilen fortfarande går.

Och det är inte bara Acura NSX som ägarna Honda tänkte arbeta med. Honda har själva gjort en egen reklamfilm där man värvat Matthew Broderick som repriserar sin roll som tonårsrebellen Ferris Bueller i Fira med Ferris från 1986. I Ferris Bueller’s Day Off som filmen heter utan 80-talsöversättning, kör Broderick runt i en Ferrari 250 GT California men den har i Honda-tolkning bytts ut mot nya Honda CR-V.

Koreanska Hyundai har fått ett uppsving på den amerikanska marknaden, med bland annat coupén Genesis och Equus som gått bättre än förväntat. Hyundai flirtar med den amerikanska publiken och menar att 80 procent av alla bilar som säljs i USA också byggs i USA. För att understryka det ännu lite till lanserar de filmen där en hel Hyundai-fabrik brister ut i ett nynnande av titelspåret till filmen om underdogen tillika boxaren Rocky Marciano.

USA:s bäst säljande bil sedan 1997 heter Camry och kommer från Toyota. För att inte halka efter i statistiken satsar även den japanska biltillverkaren på Super Bowl-reklam, här i "It's Reinvented"

Volkswagen fortsätter med Star Wars-temat från förra årets Super Bowl. 2011 var det en mini-version av Darth Vader som fångat över 50 miljoner tittare på Youtube utöver de 111 miljoner som beräknas ha sett reklamen på Super Bowl. För att inte ändra för mycket på ett vinnande koncept kör Volkswagen en lika gullig repris, denna gång med hundar som skäller ut signaturmelodin till filmhexalogin Star Wars.

Amerikanska Chevrolet satsar sina reklampengar på en stuntfilm med sin lilla bil Sonic.

Cadillac sticker upp hakan mot tyska premiumbilar som utvecklats för och på Nürburgring, kärt kallat det Gröna Helvetet. Nürburgring är även platsen där Cadillacs BMW 3-serieutmanare ATS enligt reklamen togs fram.

Audi tar sig an två av den senaste tidens hetaste trender –LED-lampor och vampyrfilmer. Den lite otippade kombinationen går kanske att räkna ut på egen hand men ett hetare tips är att titta på den alldeles här nedanför.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr