Foto: Rolls-Royce / BMW Group

Superexklusiva Rolls-Royce Boat Tail tillverkas endast i tre exemplar

Den brittiska biltillverkaren har annonserat ett nytt program där man låter prioriterade kunder beställa specialtillverkade bilar enbart för dem.

Ordet exklusivitet och Rolls-Royce går hand i hand och har gjort så sedan urminnes tider. Nu tar man dock nästa steg i relationen i samband med avtäckandet av ny inriktning där särskilt utvalda kunder ska få vara med och skapa sin egen bil.

Först ut är tre individuella bilar man kallar för Rolls-Royce Boat Tail. Namnet och designen ska föra tankarna till däcket på en J-class yacht – en racerbåt som påminner om de som användes i Americas Cup – och den blåa färgen till havet som omger båten.

1 av 2 Foto: Rolls-Royce / BMW Group
2 av 2 Foto: Rolls-Royce / BMW Group

De tre bilarna har krävt fyra år av planering och konstruktion med över 1 800 nya komponenter tillverkade – och har givetvis inspirerats av originalet med samma namn från 1932. Bilarna handbyggs till handplockade kunder och företagets vd Torsten Müller-Ötvös förklarade strategin för Automotive News.

– Vi har sett en hel del klienter fråga oss om de kan få skapa något unikt. Det är inte vi som föreslår idéer som kunderna sedan köper. Handbyggen är i sin sanna form att kunden kommer och berättar för oss vilken typ av kaross han vill se och att vi sedan gör det, säger han.

1 av 2 Foto: Rolls-Royce / BMW Group
2 av 2 Foto: Rolls-Royce / BMW Group

Müller-Ötvös berättar att varje bil är unik i färg, interiör och specifika önskemål från kunden. Idén om specialtillverkade bilar föddes redan 2017 när modellen Sweptail såg dagens ljus runt Comosjön. Enligt vd:n skapade den ett stort intresse och fick många kunder att göra förfrågningar om liknande byggen.

1 av 5: Rolls-Royce 17EX från 1928. Foto: Rolls-Royce / BMW Group
2 av 5: Rolls-Royce 17EX från 1928. Foto: Rolls-Royce / BMW Group
3 av 5: Rolls-Royce 17EX från 1928. Foto: Rolls-Royce / BMW Group
4 av 5: Rolls-Royce 17EX från 1928. Foto: Rolls-Royce / BMW Group
5 av 5: Rolls-Royce 17EX från 1928. Foto: Rolls-Royce / BMW Group

Under Boat Tails däck sitter samma 6,75-liters V12:a som i Phantom, Cullinan och Ghost, men Müller-Ötvös utesluter inte att det i framtiden även kan tillverkas specialbeställda motorer. Han ville inte avslöja köparnas namn eller bilarnas pris, men meddelar att nästa omgång av specialbeställningar redan är i planeringsfasen.

1 av 3: Rolls-Royce Phantom II Continental Drophead Coupé från 1934. Foto: Rolls-Royce / BMW Group
2 av 3: Rolls-Royce Phantom II Continental Drophead Coupé från 1934. Foto: Rolls-Royce / BMW Group
3 av 3: Rolls-Royce Phantom II Continental Drophead Coupé från 1934. Foto: Rolls-Royce / BMW Group

– För oss är detta kronan på verket, den sanna höjdpunkten av hela vår affärsmodell på Rolls-Royce, och av den orsaken måste de förbli superovanliga. Vi är inte alls lockade av att göra fler och fler, eftersom det endast hade devalverat värdet för hela ändamålet, säger Torsten Müller-Ötvös.

1 av 3: Rolls-Royce Sweptail från 2017. Foto: Rolls-Royce / BMW Group
2 av 3: Rolls-Royce Sweptail från 2017. Foto: Rolls-Royce / BMW Group
3 av 3: Rolls-Royce Sweptail från 2017. Foto: Rolls-Royce / BMW Group

Håll alltså inte andan i väntan på att just du ska få designa din egen Rolls-Royce. Ett erbjudande kommer dessutom endast från vd:n personligen så är det tomt i brevlådan är det nog bara att göra som oss andra och njuta av den unika och färgstarka designen från avstånd.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!