071116-loaded-richard

Supervarv på Nordslingan av Göransson

I en specialbyggd BMW M3 CSL kallad ”Loaded” klockades STCC-föraren Richard Göransson för en supervarvtid på Nürburgrings legendariska Nordslinga. Nu ska bilen dessutom säljas till lägsta bud. Se filmen från supervarvet här.

Bakom denna mäktiga och kompressormatade M3 CSL med 533 hästkrafter och den fantastiska varvtiden står ägaren och byggaren Anders Fransson samt vår svenska racingstjärna Richard Göransson.

Efter några timmars mekande i depån morgonen den 5 november så var det då äntligen dags att ge sig ut på de första varven runt Nordslingan (Nordschleife). Bakom dessa första varv ligger tre års slit och tårar för att få bilen precis som de ville ha den.

Innan varvtiden klockades uppstod dock problem på banans snabbaste parti. I närmare 300 km/h lossnade frontspoilern. Som tur var så uppstod det inga större komplikationer.

– Nürburgring är en bana där det inte finns minsta utrymme för misstag, så visst steg pulsen när det small till under bilen, minns Richard Göransson.

Några varv senare skedde det som killarna i sina vildaste fantasier knappast kunnat förutspå. Målet var att köra varvet på 7 minuter och 28 sekunder. Nu lyckades Richard Göransson köra runt banan på mäktiga 7 minuter och 22,8 sekunder. Det är en tid som slår supersportbilar från Pagani, Porsche, Koenigsegg med flera – och detta i en bil som är betydligt billigare och på pappret långsammare.

– Det är egentligen inte så stora förändringar gjorda på bilen. Den har en kompressor, burbåge för säkerheten, den är lättad och har andra bromsar samt stötdämpare. Det är en fantastisk känsla att visa att man kan slå supersportbilar som Koenigsegg CCR, Pagani Zonda F och Porsche Carrera GT med vår M3 CSL, berättar Anders Fransson.

Nu när målet väl är nått för ”Loaded” och Fransson, kommer bilen att säljas till en ny lycklig ägare. Men bilen kommer inte att säljas på ett vanligt sätt. I stället kommer den att gå iväg via en unik budgivning på sajten bid2aid.com.

– Det går till så att den som lägger det lägsta unika budet får bilen. Det vill säga att man kan lägga ett bud på 20 kronor och få hem bilen! Det är en unik chans för entusiaster att få hem en unik bil. Dessutom är det ett bra sätt att ge tillbaka för all uppbackning vi fått i detta projekt, säger Anders Fransson.

Fakta om BMW M3 CSL ”Loaded” E46

Bilen är godkänd och besiktigad av Tyska TüV. Den kompressormatade raka sexcylindriga motorn producerar cirka 530 hästkrafter på bakhjulen och är preparerad av ESS Tuning i Norge. Bromsar och dämpare är uppgraderade och en burbåge för säkerheten har monterats. Bilen är lättad med hjälp av kolfiberdetaljer så som huv, skärmar, kofångare, dörrar och tak. Aerodynamiska hjälpmedel som bakvinge och frontsplitter hjälper bilen i höga hastigheter. Modifieringarna har gjorts med hjälp av BMW-gurun Tom Schirmer på Schirmer Engineering i Tyskland.

Årsmodell: 2003

Vikt: 1 427 kilo inklusive förare och 30 liter bränsle

Motor: 3,2 liters rak sexa med 10,5:1 kompression, Vortec vattenkyld kompressor, extra oljekylning, modifierat bränslesystem.

Effekt: 532,71 hk / 0,85 bar / 98 oktan

Vridmoment: 483,67 Nm / 0,85bar / 98 oktan

Drivlina: 3:91 differential, sachs cinter kopplingskit, 6-växlad SMGII-växelåda

Bromsar: AP Racing-ok, Performance Friction (pfc) skivor och pfc racebelägg

Stötdämpare: KW 3-way justerbart racekit

Framhjul: BBS 10x18 ET 40, Michelin Pilot Sport Cup R 265/35/18, 15 mm spacer

Bakhjul: BBS 11x18 ET 35, Michelin Pilot Sport Cup R 295/30/18, 12 mm spacer

Avgassystem: Supersprint lättviktsracingsystem, racekatalysatorer

Inredning: Recaro pole position racestolar med 6-punktsbälte, FIA-godkänd lättviktsbur

Bästa varvtiderna på Nürburgrings Nordslinga (16 främsta)

6,55 - Radical SR8

7,11 - McLaren F1

7,12 - BMW M3 GTR

7,12 - Radical SR3 Turbo

7,14 - Donkervoort D8 RS

7,15 - Edo Porsche 996 GT2 RS

7,18 - Donkervoort D8 RS

7,22 - BMW M3 CSL (LOADED)

7,28 - Pagani Zonda F Clubsport

7,28 - Porsche Carrera GT

7,32 - Porsche Carrera GT

7,32 - Pagani Zonda F

7,32 - Porsche 997 GT2

7.32 - Gemballa Porsche GTR

7,34 - Koenigsegg CCR

7,38 - Nissan GT-R

Fler varvtider finner du på Wikipedia.

 Film från supervarvet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!