090527-suzuki-alto-krock

Suzuki Alto misslyckades i Euro NCAP medan fem andra fick toppbetyg

I dag släppte Euro NCAP resultaten för de sex senaste bilarna som krocktestats. Högsta betyg delades ut till Audi Q5, Honda Jazz, Hyundai i20, Kia Soul och Peugeot 3008. Misslyckades gjorde nya Suzuki Alto med endast tre av fem stjärnor.

Euro NCAP presenterar nu sina senaste krocktestresultat och för Suzuki får man säga att läsningen är ett rejält bottennapp. Japanernas nya småbil Alto, som har sitt största trumfkort i en låg prislapp, fick ett totalbetyg på tre stjärnor av totalt fem möjliga. Allt annat än godkänt!

Samtidigt som Suzuki Alto krocktestades även Audi Q5, Honda Jazz, Hyundai i20, Kia Soul och Peugeot 3008. Denna kvintett fick alla högsta betyg i krocksäkerhet – fem stjärnor.

Bäst i vuxenskyddet var Audi Q5 med 33 poäng/92 procent. Hyundai i20 var inte långt bakom med 32 poäng/88 procent. Suzuki Alto var inte ens i närheten av de övriga.

Bäst i skyddet för barn var Kia Soul med 42 poäng/86 poäng. Övriga testade bilar, förutom Alto, var inte långt bakom Soul.

I skyddet för fotgängare var det två bilar som stack ut mer än övriga, positivt sett – Honda Jazz och Hyundai i20. På denna punkt var Suzuki Alto bättre än de båda europeiska bilarna Audi Q5 och Peugeot 3008.

Suzuki Altos låga totalbetyg förklaras av genomklappningen i delmomenten vuxenskydd, barnskydd samt assistanssystem (Safety Assist).

Här följer poängfördelningen för respektive bil:

Audi Q5

Vuxenskydd:      33 poäng/92 procent

Frontkollision: 14,7 poäng

    Sidokollision: 8 poäng

    Sidokollision stolpe: 7,3 poäng

    Skydd mot pisksnärtskador: 3,3 poäng

Barnskydd:      41 poäng/84 procent

18 månader: 12 poäng

    3 år: 12 poäng

Fotgängarskydd:      12 poäng/32 procent

Huvud: 5,5 poäng

    Bäcken: 0 poäng

    Ben: 6 poäng

Safety      Assist/assistanssystem: 5 poäng/71 procent

Hastighetsbegränsning: 0 poäng

    Antisladd (ESP): 3 poäng (standard)

    Bältespåminnare: 2 poäng (förare/framsätespassagerare)

Honda Jazz

Vuxenskydd:      28 poäng/78 procent

Frontkollision: 11,4 poäng

    Sidokollision: 7,8 poäng

    Sidokollision stolpe: 6 poäng

    Skydd mot pisksnärtskador: 2,8 poäng

Barnskydd:      39 poäng/79 procent

18 månader: 10,4 poäng

    3 år: 11,5 poäng

Fotgängarskydd:      22 poäng/60 procent

Huvud: 10,4 poäng

    Bäcken: 5,2 poäng

    Ben: 6 poäng

Safety      Assist/assistanssystem: 5 poäng/71 procent

Hastighetsbegränsning: 0 poäng

    Antisladd (ESP): 3 poäng (standard)

    Bältespåminnare: 2 poäng (förare/framsätes- och baksätespassagerare)

Hyundai i20

Vuxenskydd:      32 poäng/88 procent

Frontkollision: 13,1 poäng

    Sidokollision: 8 poäng

    Sidokollision stolpe: 7,8 poäng

    Skydd mot pisksnärtskador: 2,7 poäng

Barnskydd:      41 poäng/83 procent

18 månader: 12 poäng

    3 år: 11,8 poäng

Fotgängarskydd:      23 poäng/64 procent

Huvud: 12 poäng

    Bäcken: 5,2 poäng

    Ben: 5,8 poäng

Safety      Assist/assistanssystem: 6 poäng/86 procent

Hastighetsbegränsning: 0 poäng

    Antisladd (ESP): 3 poäng (tillval)

    Bältespåminnare: 3 poäng (förare/framsätes- och baksätespassagerare)

Kia Soul

Vuxenskydd:      31 poäng/87 procent

Frontkollision: 13,1 poäng

    Sidokollision: 7,5 poäng

    Sidokollision stolpe: 7,3 poäng

    Skydd mot pisksnärtskador: 3,3 poäng

Barnskydd:      42 poäng/86 procent

18 månader: 12 poäng

    3 år: 12 poäng

Fotgängarskydd:      14 poäng/36 procent

Huvud: 8 poäng

    Bäcken: 0 poäng

    Ben: 5,9 poäng

Safety      Assist/assistanssystem: 5 poäng/71 procent

Hastighetsbegränsning: 0 poäng

    Antisladd (ESP): 3 poäng (standard)

    Bältespåminnare: 3 poäng (förare/framsätes- och baksätespassagerare)

Peugeot 3008

Vuxenskydd:      31 poäng/86 procent

Frontkollision: 14,1 poäng

    Sidokollision: 8 poäng

    Sidokollision stolpe: 6,9 poäng

    Skydd mot pisksnärtskador: 1,9 poäng

Barnskydd:      40 poäng/81 procent

18 månader: 11,2 poäng

    3 år: 11,5 poäng

Fotgängarskydd:      11 poäng/31 procent

Huvud: 3 poäng

    Bäcken: 2,1 poäng

    Ben: 6 poäng

Safety      Assist/assistanssystem: 7 poäng/97 procent

Hastighetsbegränsning: 0,8 poäng

    Antisladd (ESP): 3 poäng (standard)

    Bältespåminnare: 3 poäng (förare/framsätes- och baksätespassagerare)

Suzuki Alto

Vuxenskydd:      20 poäng/55 procent

Frontkollision: 10,4 poäng

    Sidokollision: 7,1 poäng

    Sidokollision stolpe: 0 poäng (delmomentet utfördes aldrig då bilen      saknade krockkudde som skydd för huvudet)

    Skydd mot pisksnärtskador: 2,2 poäng

Barnskydd:      23 poäng/46 procent

18 månader: 7,9 poäng

    3 år: 4,7 poäng

Fotgängarskydd:      13 poäng/35 procent

Huvud: 95 poäng

    Bäcken: 0 poäng

    Ben: 3,3 poäng

Safety      Assist/assistanssystem: 5 poäng/71 procent

Hastighetsbegränsning: 0 poäng

    Antisladd (ESP): 1 poäng (tillval, möter inte Euro NCAP:s krav)

    Bältespåminnare: 1 poäng (endast förare)

För fullständig information om bilarnas resultat hänvisar vi dig till de externa länkarna nedan.

Nu återstår det att se vad Altos syskonbil Nissan Pixo mäktar med i Euro NCAP:s nästa krocktestomgång.

Suzuki Sverige förvånade

– I ärlighetens namn blev vi faktiskt rätt förvånade över resultatet. Vi hade räknat med att Alto skulle nå fyra stjärnor i och med att testen nu blivit väsentligt tuffare jämfört med tidigare tester. Publiciteten kring den senaste rapporten är självfallet inte bra för oss men vi kommer lägga full kraft på att kommunicera våra bilars höga och konkurrenskraftiga säkerhetsutrustning för att därigenom lugna osäkra bilägare och bilspekulanter, säger Mattias Larsson, vd för Suzuki Sverige.

För den svenska marknaden har importören bestämt att endast sälja bilar – även så kallade instegsmodeller - med all tillgänglig säkerhetsutrustning, exempelvis antisladdsystem (ESP) och sex krockkuddar.

Externa länkar

Audi Q5

Honda Jazz

Hyundai i20

Kia Soul

Peugeot 3008

Suzuki Alto

Läs mer

Provkörning

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!