090731-Suzuki Kizashi

Suzuki Kizashi officiell

För snart två år sedan visade vi upp första futuristiska designskissen på Suzuki Kizashi. Förra sommaren var det premiär för konceptet i New York, en tuff sedanmodell. Nu är den produktionsklara bilen här – tyvärr en hel del nedtonad.

Nya Kizashi (som på japanska uttalas Kee-Zah-Shee och betyder ”något stort är på gång”) är enligt Suzuki företagets första steg in i det fyrhjulsdrivna sportsedansegmentet. Hur sportig bilen är kan diskuteras och dessutom är bilen framhjulsdriven i standardutförande.

Suzuki har tyvärr varit snåla med informationen när de valde att skicka ut materialet om bilen, krutet lade de i stället på bilderna – än så länge. Tekniskt får vi veta att nya Suzuki Kizashi har försetts med en fyrcylindrig bensinmotor på 2,4 liter. Hur kraftfull den är nämner de inte, däremot berättar de att den ska vara mer potent än många av konkurrenternas bästsäljare. Motorn är kopplad till en sexväxlad manuell låda, men en steglös CVT-låda finns som tillval och som kan växlas manuellt via paddlar bakom ratten. Båda lådorna sägs erbjuda en bränsleekonomi som tillfredsställer de bränsleförbrukningsmedvetna kunderna. Suzuki nämner att utvecklingen av en snålare hybridmotor redan är igång och som ska lanseras i framtiden. Några andra motorer nämner de tyvärr inte, varken mindre bensinare eller dieselmotorer.

Körglädje utlovar Suzuki när man sitter bakom ratten i Kizashi. De har jobbat på att ge bilen (som är 464  cm lång, 183  cm bred och 272 cm mellan hjulaxlarna) ett kraftfullt och stabilt chassi som bland annat minimerar vibrationerna. Bilen har hårdtestats på tyska autobahn, schweiziska alpvägar, kurviga engelska vägar och, inte minst, på klassiska Nürburgring. Allt för att ge bilen en europeisk känsla och stil, samtidigt som den ska bjuda på japansk kvalitet. Det nyutvecklade fyrhjulsdriftsystemet ska ytterligare spä på bilens sportighet samtidigt som säkerheten höjs ett par snäpp. Nytt är också det Suzuki kallar ”vehicle dynamic control”. Exakt vad systemet innebär skriver de inte, men det ska hjälpa föraren att ha kontroll på bilen utan att känna systemets ingrepp mer än minimalt.

Bilens formgivning är aningen feg om man jämför med den tuffa konceptbil som visades upp i New York förra året. Den hade en ganska säregen front med djup grill och väldigt tuff akter. Produktionsbilens front har tyvärr blivit betydligt mer anonym, till och med så att man tänker på Volkswagen Jetta när man ser på den. Baken på bilen har ett klart eget stuk, med svepande linjer och en baklucka som får en att nästan minnas förra generationen BMW 7-serie. Men konceptbilens maffiga breda bak är tyvärr ett minne blott. Bilen kan utrustas med 18-tumsfälgar vid köpet för att få till det rätta utseendet.

Den interiöra designen är sober och ganska modern, men kanske lite väl alldaglig på sina håll. Standard är sportstolar, nyckellöst tändningslås med startknapp och iPod-kompabilitet. Som tillval finns bluetooth och stereosystem på 425 watt för riktigt dunka-dunka.

Till vintern är det premiär för nya Suzuki Kizashi i de amerikanska bilhallarna. När den gör entré i Europa vet vi inte i dagsläget.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!