Det är nu eller aldrig för Tesla, som för närvarande inte säljer enenda bilmodell sedan lilla Roadster gick ur tiden för några månadersedan. I stället är man beroende av investerare och sitt extraknäck åtbland andra Toyota (vars eldrivna RAV4 blir ihopsatta av Tesla iKalifornien). Totalt gick man back 81, 5 miljoner dollar, motsvarandedrygt 547 miljoner kronor. Av miljonerna är merpartenutvecklingskostnader för Model S och X.
Men Tesla är inte särskilt oroade över de röda siffrorna – under 2012räknar man att man kommer tjäna mellan 550 och 600 miljoner dollar.Och sedan man visade upp Model X förra veckan har 500förhandsbeställningar, värt 40 miljoner dollar ramlat in i företaget.
Men först ut blir Model S som enligt Tesla kommer få längst räckviddav alla massproducerade elbilar när den börjar säljas i juli. Prisetför instegsmodellen med en räckvidd på 250 kilometer kommer i USAbörja på 57 400 dollar, motsvarande 385 000 kronor. För 135 000 kronortill får man det största batteripaketet och då hoppar räckvidden upptill 480 kilometer, väl i klass med bilar med fossilt bränsle.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.