090423-el-fiat-500-bluff

Svensk el-Fiat – bluff eller inte?

I förra veckan presenterades den första svenska elbilen, en Fiat 500, med pompa och ståt i Nödinge i Västra Götalands län. Företaget bakom, nya EV Adapt, berättade om deras avtal med Fiat om leverans av bilar och att 400 bilar är sålda. Dessa uppgifter har nu börjat ifrågasättas.

I tisdags förra veckan begav sig Teknikens Värld till Nödinge i Västra Götalands län för att vara med vid presentationen av en med svensk teknik eldriven Fiat 500. Bilen presenterades av företaget EV Adapt som har bildats ur de två företagen Autoadapt AB och Alelion Batteries AB, där sistnämnda samtidigt invigde sin nya fabrikslokal.

I samband med presentationen förklarade Autoadapts vd Håkan Sandberg att ett avtal finns mellan italienska Fiat och det svenska företaget för leverans av Fiat 500 utan bland annat drivlina. Det berättades att de goda kontakterna med Fiats högsta ledning ledde till att de försåg svenskarna med en första 500 som byggdes om till en elbilprototyp. Det sades även att 400 bilar var beställda av den svenska elindustrins intresseorganisation Power Circle.

Dagens Industris (DI) motorreporter Håkan Matson började gräva i det hela och presenterar i dagens pappersupplaga att EV Adapt inte har några avtal med italienska Fiat. Fiat nekar helt enkelt till uppgifterna, att de inte har gett något tekniskt godkännande för konverteringen och att de inte alls har någon inblandning i projektet.

Efter att DI pratat med Håkan Sandberg berättar han först att det handlar om en feltolkning av det som sades under presentationen förra veckan. Därefter medger han att det inte finns något avtal med italienska Fiat.

På DI:s fråga om avtalet med Power Circle och de 400 beställda bilarna svarar Håkan Sandberg följande:

– Vi har ett avtal med Power Circle, ett ”letter of intent”, om att sälja 400 bilar. Det är undertecknat bland annat av projektledare Christer Asplund.

Men när DI kontaktar Christer Asplund på Power Circle låter det annorlunda.

– Vi köper inga bilar och har inte skrivit något avtal. Vi ska bygga 50 demonstrationsplatser för laddning till 2011 och har i det sammanhanget sagt att det är rimligt att det behövs totalt 400 elbilar, berättar han till Dagens Industris Håkan Matson.

Till råga på allt är den Fiat 500 som användes vid premiärpresentationen förra veckan inte levererad direkt från fabriken i Polen av italienska Fiat. Den ska enligt uppgifter vara köpt av Håkan Sandberg hos Bilopalen i Falkenberg och därefter ombyggd från bensindrift till eldrift.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!