090815-volvo pv svenskt

Svensk konstellation vill köpa Volvo – vill inte se kinesiskt ägande

Ett nytt konsortium med svensk ägardominans ger sig nu in i budgivningen om Volvo Personvagnar. Grunden till konsortiets bildande och numera delaktighet i Volvos framtid ska vara att de inte vill se ett kinesiskt ägarskap.

Långt mer än en gång har vi nåtts av uppgifterna att kinesiska biltillverkaren Geely är nära ett köp av Ford-ägda Volvo Personvagnar. För en dryg vecka sedan, i samband med en ”Geely-artikel”, nämnde vi också att det eventuellt lurar en annan intressent i vassen, en svensk sådan.

I dag har Dagens Industri presenterat uppgifter som pekar ut vilken den svenska intressenten är, nämligen det nybildade Konsortium Jakob AB som registrerades hos Bolagsverket så sent som förra månaden. Namnet låter kanske taget ur luften för många av er men syftar på Volvos första bilmodell ÖV4, bilen till höger på bilden ovan. ÖV4 går under smeknamnet Jakob.

Den drivande kraften bakom bildandet av konsortiet är Ingenjörsfacket på Volvo Personvagnar som offentligt har uttalat sig mot ett kinesiskt övertagande av den svenska biltillverkaren. Finansieringen för att kunna lägga ett bud på Volvo Personvagnar ses nu över. Det är tänkt att de anställda inom Volvo i Sverige och Belgien ska ha en chans att köpa in sig med två månadslöner. Dessutom erbjuds svenska Volvo-handlare ägarposter. Handelsbanken ska redan ha gett löfte om att ge lån till anställda på Volvo Personvagnar som är intresserade av att köpa in sig.

Enligt Dagens Industri ska också det tidigare moderbolaget AB Volvo vara berett att pumpa in två miljarder kronor för att stötta ägarkonstellationen samt att Vattenfall också figurerar som en eventuellt partner.

Roger Holtback, vd för Volvo Personvagnar 1984-1991 och AB Volvos vice vd 1990-1991, sägs ha en betydande roll i konsortiets inblandning i budgivningen. Han nämns dessutom som en tänkbar ordförande i Volvo Personvagnar. Nuvarande vd Stephen Odell ska ha erbjudits att stanna kvar på sin post.

Ford har lovat att hantera det nybildade konsortiets sena inträde i budgivningen seriöst. Näringsdepartementets statssekreterare och ansvarige för bilindustrifrågor, Jöran Hägglund, har redan gett klartecken för konsortiet.

Nu återstår det för konsortiet att skaffa fram åtminstone 15 miljarder av de 20 miljarder kronor som Volvo Personvagnar värderas till. Ford kommer med största sannolikhet att stanna kvar som minoritetsägare. I det långa loppet skulle konsortiet behöva få fram mellan 25 och 30 miljarder kronor.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!