Efter att i många år ha föredragit bensindrivna bilar framför allting annat har de svenska bilköparna fått upp ögonen för diesel. Den senaste försäljningsstatistiken från Bil Sweden visar att drygt varannan ny bil som säljs är dieseldriven. Annat var det för bara fem år sedan, då låg dieselandelen på endast tio procent.
Med en siffra på 52 procent är den svenska dieselandelen uppe på Europanivå. Vi har alltjämt en bit upp till de allra mest dieselälskande länderna. Under årets första kvartal låg Luxemburg i topp i Europa med en andel på 75 procent, tätt följt av Belgien med 74 procent. Vårt grannland i väst, Norge, ligger också högt på listan och har en dieselandel på 73,5 procent. I Sverige var 47,7 procent av alla nya bilar dieseldrivna under det första kvartalet i år och med den siffran hamnar vi på en tiondeplats i Europastatistiken.
Bil Swedens vd Bertil Moldén pekar ut fyra huvudorsaker till dieselbilarnas frammarsch i Sverige:
• En dieselbil drar 30 procent mindre och släpper ut 20 procent mindre koldioxid än motsvarande bensinbil.
• Det har skett en normalisering så att beskattningen av bensin- och dieselbilar blivit mer likvärdig.
• Dieselbilarna har blivit tystare och snabbare.
• I takt med att dieselbilar blivit alltmer attraktiva har andrahandsvärdet på begagnatmarknaden ökat dramatiskt, vilket gör att man får tillbaka merkostnaden vid nybilsinköpet.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.