090630-elbilar-konvertering

Svenskt företag erbjuder elkonvertering

Under två kronor per mil. Mer än så ska det inte kosta att köra en bil utrustad med True Electric – systemet som beskrivs som nästa generations elbilslösning. Det svenska företaget Electroengine står bakom systemet som kan installeras i de flesta vanliga bilar.

Svenska Electroengine presenterar nu ett nytt system som gör det möjligt att konvertera en vanlig bil till renodlad eldrift. De flesta bilar med förbränningsmotor ska kunna anpassas till systemet som nästan verkar för bra för att vara sant. Systemet går under beteckningen True Electric och kan användas direkt i nyproducering av bilar eller för konvertering av begagnade bilar. För att ge en uppfattning om systemets kapacitet tar Electroengine en Saab 9-3 Aero av senaste generationen som exempel. Med två synkrona elmotorer på totalt 335 hästkrafter ska Saaben kunna accelerera från 0-100 km/h på 6,5 sekunder. Toppfarten begränsas till 180 km/h. Lanseringen äger rum under Almedalsveckan där systemet visas upp i Saab-cabben. Electroengines vd Thomas Bergfjord tror att det kommer att finnas en bred kundkrets.

– Många vill fortsätta att köra snygga, praktiska och säkra bilar med bra prestanda samtidigt som de gärna vill välja ett miljövänligare och mer kostnadseffektivt alternativ. Med True Electric kan man nu förena elbilens miljövänlighet och låga driftkostnader med de befintliga bilarnas funktion och prestanda, säger Bergfjord.

Att ta bort förbränningsmotor, växellåda och differential och i stället montera elmotorer direkt på bilens drivaxlar och batterierna på lämpliga ställen är enligt Electroengine betydligt enklare och billigare än att bygga en helt ny elbil. Placeringen av de olika komponenterna ska inte påverka bilens ursprungliga krocksäkerhet, viktfördelning och köregenskaper. Totalvikten ska inte heller påverkas. Batterierna ska kunna laddas via ett vanligt 230-voltsuttag och en körsträcka på minst 15 mil utlovas. Med ett kraftigare 3-fasuttag går laddningen på en timme. Vid eventuell framtida serieproduktion kan det bli möjligt att välja större batterier som ger längre körsträcka på mellan 20 och 25 mil. Det ska dessutom bli billigt att köra en bil med True Electric. Enligt Electroengine blir milkostnaden  Under två kronor per mil i en större bil utrustad med True Electric. Motsvarande bensin- och dieselbilar kostar cirka 12 kronor per mil med dagens bränslepriser. 

Ja, Electroengine lovar verkligen mycket. Utöver de praktiska fördelarna vid brukandet av systemet anger företaget att några av de främsta fördelarna med True Electric är att:

Elbilar kan byggas billigare än med de traditionella lösningar för eldrift som vanligen används idag.

Elbilar går längre på en laddning med True Electric än med något annat system. Batterierna håller väsentligt längre och de höga kostnaderna för litiumbatterier kan sänkas kraftigt. 

Ture Electric möjliggör att enskilda battericeller kan bytas vid behov – något som idag är världsunikt för fordon och som löser ett mycket stort marknadsproblem för elbilar som är förknippat med att hela batteripaket vanligen måste bytas så snart enskilda celler tagit slut.

Enligt Electroengine är hemligheten bakom det hela en egenutvecklad och unik batteristyrning.  Varje battericell kontrolleras individuellt och kan därför även laddas och tömmas individuellt. När spänningen i varje enskild cell har uppnått den önskade nivån vid laddning stängs laddningen av. I takt med att batteripaketet laddas ur hanterar systemet batteriet så att cellerna når undre nivå på spänningen samtidigt och att maximal energimängd kan tömmas ur batteripaketet utan att någon enskild cell riskerar att skadas. Fördelarna med detta är enligt Electroengine flera:

Färre antal celler som enkelt kan byggas samman till ett batteripaket ger lägre batterikostnad och lägre totalvikt – som i sin tur medger ökad batterimängd och därmed längre räckvidd.

Ger ett bättre skydd mot batterihaverier. När en battericell tar slut kan det enkelt identifieras och bytas vilket ytterligare ökar livslängden på batteripaketet. Bilen kan utan problem köras även om en eller flera celler gått sönder.

Bilen går cirka 10 – 20 procent längre på en laddning med True Electrics batteristyrning än med traditionell teknik, eftersom varje cell kan laddas maximalt utifrån dess individuella kapacitet.

Electroengine menar att en bil utrustad med deras system inte ska skilja sig nämnvärt från en vanlig bil med automatlåda, bortsett från den nästan ljudlösa framfarten förstås. Systemet använder en ny typ av elmotor var främsta kännetecken är ett ovanligt bra vridmoment. Företaget uppger inte närmre vad som är nytt med motorn men säger att ” Uttryckt i newtonmeter kan vridmomentet uppgå till tusen eller flera tusen Nm”.

Electroengine anger inte när systemet kan sättas i produktion eller hur mycket det kommer att kosta. Det framgår dock att användning i nyproduktion ligger närmast i tiden. Konvertering av vanliga bilar dröjer troligtvis ytterligare en tid. Det blir förmodligen inte någon billig lösning. Det återstår naturligtvis att se men man ska nog inte vänta sig att kunna spara in kostnaderna för konverteringen på den låga körkostnaden. Så här vid en första anblick ser det dock ut som ett intressant koncept. Christer Asplund som är projektledare på Power Circle, elbranschens intresseorganisation, anser att det här handlar om en världsnyhet.

– Vi kan verkligen tala om ett viktigt steg i ett teknikskifte. Dessutom är det en nyhet som jag tror är efterlängtad hos bilköparna. Det har talats mycket och länge, inte minst på sajter och forum på nätet, om behovet av en riktigt bra elbil. En bil som kombinerar fördelarna med stora och trygga bilar med god prestanda och eldriftens alla fördelar, både när det gäller miljövinster och lägre driftskostnader. Att det första fordonet som visas är en SAAB är extra glädjande, säger Asplund.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!