071227-antisladd-sverige

Sverige världsbäst på antisladdsystem

Sverige är världsledande på antisladdsystem i nya bilmodeller till försäljning. Antisladd är det säkerhetssystem näst efter bilbälten som har störst livräddande potential i trafiken.

– Redan för ett år sedan låg Sverige mycket bra till med antisladdsystem i 67 procent i alla nya bilmodeller till salu. Men nu har det skett ett positivt trendbrott, motsvarande siffra idag är 88 procent, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

– Andelen saluförda bilar med antisladd i Sverige har alltså ökat med 20 procentenheter på ett år, vilket är otroligt bra, ett jättekliv även internationellt sett, säger Anders Ydenius.

Andelen bilar med antisladd (ESP - Electronic Stability Programme) som har sålts är ännu högre - 96 procent.

En liknande explosionsartad utveckling av antisladdsystem i bilarna har ägt rum i Danmark, även om metoden som lett dit ser helt olika ut i de bägge länderna. I Danmark rabatterar staten varje bil med antisladd med cirka 6 000 kronor, medan Sverige uppnått samma positiva resultat hos biltillverkarna tack vare stark efterfrågan från konsumenterna.

– En positiv följdverkan av Sveriges och Danmarks utvecklingssprång vad gäller antisladdsystem är att fler andra länder snabbare kommer att nå samma höga användningsnivå av antisladd som vi nu har gjort, säger Anders Ydenius.

– Även om den här stora svenska uppgången inte var väntad redan nu, så är den knappast någon slump, konstaterar Anders Kullgren, chef för Folksams trafiksäkerhetsforskning. I Sverige har det snarast blivit en tradition att det starka konsumenttrycket driver fram snabba förbättringar på bilsäkerhetsområdet. Vi har sett samma sak tidigare, bland annat vad gäller pisksnärtskydd och bältespåminnare.

Folksam rekommenderar den som köper en nyare bil att undvika modeller utan antisladdsystem. Det gäller särskilt storleksklassen småbilar, som halkat efter i utvecklingen. Fortfarande saknas antisladd i 32 procent av nybilarna till salu i denna storleksklass.

– I en småbil är man generellt mer utsatt vid en kollision, så det är viktigt att denna procentsiffra snabbt blir lägre. Dessutom är det rent oetiskt att vissa biltillverkare erbjuder antisladd bara som tillval, säger Anders Ydenius. Det ska vara standard i alla bilar.

Bilmärken vars modeller ännu halkar efter betänkligt på området är Suzuki, Subaru och Chevrolet, där mellan 30 och 50 procent av modellerna saknar antisladdsystem.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr