110518-swiper v10 saab

Swiper V10 – Saab 9-3 + Viper = sant

V10-motorn från Dodge Viper i en Saab 9-3 SportCombi – har du hört något så galet förut? Klart inte, men från och med nu får du vänja dig vid det. Swiper V10 är en Saab 9-3 med chassi hämtat direkt från Viper SRT10. Fett mäktigt!

Ja, vad gör man egentligen om man får tag på en Dodge Viper SRT10 av årsmodell 2005, alltså tredje generationens Viper? Saken är den att bilen knappast var i kördugligt skick efter en rullning. Karossen var inte lönt att spara på, men om man sitter på ett så brutalt chassi med tillhörande värsting-V10 som ju Viper är bestyckad med så måste man ju bara hitta på något. I alla fall tyckte bilbyggaren Pelle ”Zacco-Pelle” Nilsson i Vänersborg det. Det var han som nu var ägaren den tillknycklade Vipern.

Pelle, som själv kallar sig Volvo-fantast men Saab-expert, har lång erfarenhet av att bygga och modifiera bilar tillsammans med familjens företag Wargia. Med tanke på Vänersborgs närhet till Trollhättan har ett gäng Saab-bilar passerat verkstadsgolvet. Inte helt långsökt föll Pelles val på ytterligare en Saab när han fick idén att göra något annorlunda med det Viper-chassi som låg och väntade på nya tider. Kaross från en Saab 9-3 SportCombi införskaffades för drygt ett år sedan. Tanken var att Saab-karossen skulle appliceras på Vipern muskelbilschassi. Galet? Ja visst, men inte omöjligt!

Det var först i mars i år som Pelle, med assistans från kompisar, fick för sig att bilen skulle byggas. Han satte enorm press på sig själv genom att ha som mål att bilen skulle stå färdig till Custom Motor Show på Elmia i Jönköping i år. En liten detalj bara – det var bara sex veckor kvar till bilmässan som ägde rumt 22-25 april i år.

– Det är under stress man presterar bäst, säger Zacco-Pelle till teknikensvarld.se.

Men Pelle och hans kompisar klarade av sitt uppsatta mål. Bilen drog publik där den stod på Elmia i Jönköping. Dock inte helt färdig, men det kommer vi till senare i den här artikeln.

Vad är det då för konststycke Pelle och company lyckats med? Chassit från Vipern var stukat när han kom över det. Först och främst fick det rätas upp. Men därefter var det inte bara att lyfta på Saab-karossen på Viper-chassit, inte på långa vägar. De är ju knappast kompatibla med varandra i originalutförande. Men efter en hel del trixande och fixande samt en hel del kompromissande var det helt plötsligt möjligt att förena svensken med amerikanen. Mycket på Viper-chassit har behållits men infästningpunkter, hjälpramar och mycket annat är specialbyggt av Pelle. Så även den unika kardantunneln med tanke på att Dodge Viper är bakhjulsdriven och att det mesta som hör till transmissionen är av grov kaliber.

Motorn är den V10 på 8,3 liter och 505 hästkrafter som Viper SRT10 av förra generationen hade. Senaste SRT10:an, numera nedlagd, har ju som bekant 600 hästkrafter jämnt. Motorn har lämnats orörd, för ska sanningen fram så räcker förmodligen 505 hästkrafter i en Saab 9-3 SportCombi långt.

Några vikt- och prestandauppgifter har Pelle ännu inte tagit reda på. Men bilen, som är döpt till Swiper V10, är inte tänkt att bli utställningsbil eller en kärra för strippen, utan en bruksbil. En första byggbesiktning är redan gjord och när Swiper V10 är slutbesiktigad som amatörfordon och gatlegal ska den som vilken Saab som helst få transportera förare och fyra passagerare.

Kanske Swiper V10 ser färdig ut i dina ögon, men nej, den är inte riktigt klar. Pelle ska finjustera en hel del och så ska bilen lackeras. Du kanske trodde att den mattsvarta färgen du ser här på bilderna är den slutgiltiga, men ingalunda. Den matta färgen är faktiskt en grundfärg.

– Eftersom bilen skulle ställas ut på Elmia och vi inte hann med slutlackeringen innan dess så letade vi upp en bra grundfärg så vi slapp den vanliga gula grundfärgen som inte hade gjort bilen rättvisa, säger Pelle.

Pelle har i samråd med kompisarna kommit fram till att Saabs laserröda färg kommer att passa Swiper V10 perfekt. Den spelar också an bra på den röda Viper-färgen som är så vanlig.

Om några månader ska bilen stå helt färdig. Kanske det kommer att bli en och annan sväng på bana med den trots allt med tanke på att svenska Viper-klubben har hört av sig till Pelle och bjudit in honom till banträffarna.

Frågan är när Jeremy Clarkson ska lyfta luren och slå en signal till Pelle?

Du kanske undrar hur killarna kom fram till namnet Swiper V10 som kommer att bli bilen officiella modellbeteckning som amatörfordon. Begynnelsebokstaven står helt enkelt för Saab och resterande del hyllar bilens Viper-chassi. Dock med ett W i stället för ett V då man i namet ville ha med lite av Pelles familjeföretag Wargia, som ju ligger bakom själva byggandet.

Via den externa länken nedan kan ni läsa mer om bygget på zatzy.com. Och glöm absolut inte att titta på filmklippet nedan. Sevärt.

Extern länk

Swiper V10 på zatzy.com

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!