Enligt Indian Autos Blog sätter produktionen av Tata Nano, världens billigaste bil, igång i slutet av februari – äntligen får man nästan säga. Tata Motors har ju haft en problematisk höst då man bland annat har fått överge sin nybyggda fabrik på grund av våldsamma protester hos lokalbefolkningen.
Nu ska tillverkningen äga rum i en temporär fabrik i Pantnagar, eller rättare sagt slutmonteringen eftersom tillverkningen av motorer och växellådor äger rum i en fabrik i Pune.
Någon gång i mitten av nästa år öppnar Tata Motors dörrarna till sina nya huvudfabrik i Sanand. Till dess planerar de att ha byggt 80 000 bilar medan kapaciteten ökar med 150 000 bilar under första året då Sanand-fabriken är igång. Fabriken i Pantnagar kommer att fortsätta med tillverkningen, men i mindre skala.
Tata Nano erbjuds enbart bestyckad med en 33 hästkrafter stark bensinmotor på 0,625 liter under de två första åren. Mot slutet av 2011 kommer det en dieselversion som kommer att vara ännu snålare än bensinaren, men i gengäld blir den dyrare i inköp. Samtidigt som dieselversionen kommer Tata Motors också att börja erbjuda ”lyxattribut” som luftkonditionering och automatlåda till Nano.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.