Tata Motors överväger att lansera dyrare och mer exklusiva versioner av lågprismodellen Nano i ett försök att sätta fart på den tröga försäljningen. Sedan leveranserna kom igång i juli 2009 har endast 229 000 Tata Nano sålts och i listan över världens mest sålda bilar 2012 återfinns Tata Nano långt ned på. Tatas vd Karl Slym säger till Automotive News att man inte kommer att lägga ned Nano trots den dåliga försäljningen, nu ska man i stället se över vilka alternativ man har för att sätta fart på modellen.
Det troligaste är att Tata tar fram flera olika nya versioner av Nano, varav flera får mer utrustning och ett högre pris. Enligt Slym är det just det låga priset, under 2 000 dollar, som har legat Nano i fatet. Bilköparna i Indien vill helt enkelt inte ha en så billig och enkel bil. Nano har marknadsförts som ett säkrare och bekvämare alternativ till en tvåhjulig scooter men det är uppenbarligen få indiska scooterägare som har ansett det nödvändigt att byta upp sig till en Nano. Slym hymlar inte utan säger till Automotive News att Nano inte uppfattas som en bil i Indien, utan snarare ett mellanting mellan en scooter och en bil.
Idén till Tata Nano kom från Tatas grundare och tidigare styrelseordförande Ratan Tata som såg hela familjer åka runt på en enda scooter. Tata ville bygga en bil som skulle vara ett säkert och inte så mycket dyrare alternativ till en scooter. Det sägs att han fick idén 2003 och efter många förseningar kunde den helt nya fabriken i Gujarat, med kapacitet för 250 000 bilar per år, börja bygga Nano-bilar.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.