080110-tata-nano-billig

Tata Nano – billigare blir det inte

I dag presenterade Tata Motors styrelseordförande, Ratan Tata, världens billigaste bil på bilsalongen i New Delhi. Tata Nano ska få indierna att välja fyrhjuligt i stället för tvåhjuligt.

På dagens bilsalong i indiska New Delhi berättade Ratan Tata hur han kom på idén med världens billigaste bil.

– Jag tittade på familjer som körde tvåhjulingar – pappan körandes en scooter, hans unga son eller dotter ståendes framför honom, hans fru sittandes bak på med ett litet barn i famnen. Det fick mig att fundera på om det går att skapa ett säkert, billigt, allväderfordon för att transportera sådana familjer. Vi är glada att kunna presentera ”Folkets bil” för Indien och vi hoppas att den ska sprida glädje, stolthet och möjligheten att äga en bil för de många familjer som behöver förflytta sig på egen hand.

Tata Nano heter alltså bilen som Tata Motors så stolt visar upp. Det är en liten bil med liten och snål motor som ska vara enkel att använda i den ofta kaotiska trafiken i Indien. Den är 3,1 meter lång, 1,5 meter bred och 1,6 meter hög. Det kan jämföras med Smart Fortwo som är 2,7 meter lång, 1,56 meter bred och 1,54 meter hög.

Tata Nano har hög markfrigång och höga dörrar för att underlätta in- och utsteget för hela familjen. De familjer som bilen först och främst riktar sig till finns i Sydostasien, Afrika, Östeuropa och Latinamerika. Om bilen kommer till våra marker återstår att se. Kommer den hit lär det först och främst vara via privatimport.

Motorn i Tata Nano är en tvåcylindrig historia på 623 kubikcentimeter som levererar 33 hästkrafter. Det drivs med bensin. Så småningom kommer den också med olika dieselmotorer, beroende på vilken marknad bilens säljs på. Det finns uppgifter som säger att det kan komma motorer för alternativa bränslen som CNG (Compressed Natural Gas) och LPG (Liquefied Petroleum Gas, alltså gasol).

Motorn är placerad bak och kraften driver bakhjulen. Kombinationen av liten motor och smal ”lutande” kaross ger låga förbrukningssiffror och utsläppsvärden, till och med lägre än hos de tvåhjuliga fordon som tillverkas i Indien i dag.

Nano kommer i två olika versioner – standard och deluxe, där sistnämnda har luftkonditionering och elhissar som standard. I övrigt finns det flera utrustningstillbehör och färger att välja mellan, allt för att kunna få sin bil så personlig som möjligt.

Vad är då priset för denna ”Folkets bil”? Bilen som också går under namnet Rs 1 Lakh Car kostar från fabrik i Indien 100 000 indiska rupier (= 1 Lakh) vilket motsvarar ungefär 16 330 kronor med dagens växlingskurs. Detta gör bilen till världens billigaste bil, billigare blir det inte, i alla fall inte för stunden. Vi får se om någon annan biltillverkare törs satsa på en ny ”Folkets bil”.

Tata Nano, som för övrigt designades i Italien, kommer att finnas tillgänglig i Indien efter sommaren.

Officiell hemsida för Tata Nano

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!