090609-tata-nano-usa

Tata Nano på väg till USA

Tata Nano är på väg att erövra världen. Världens billigaste bil ska snart börja säljas i Europa och nu meddelar Tata Motors att en USA-lansering också är inplanerad. Därmed kan världens billigaste bil komma att säljas via Jaguar- och Land Rover-handlare.

 På Genèvesalongen i början av mars visade Tata Motors Europaversionen av Nano . Därmed rådde det inte längre något tvivel om huruvida den billiga bilen skulle komma till Europa eller inte. Frågetecknen inför en Europalansering handlar framförallt om Nanos säkerhetsstandard. Nanon som visades i Genève var dock en uppgraderad version av den indiska bilen och sades uppfylla alla västeuropeiska säkerhetskrav. Nu är det bestämt att världens billigaste bil även ska ta steget över Atlanten. Kort efter lanseringen i Europa ska Nano börja säljas även i USA.

Enligt ett uttalande från Tata Motors ordförande Ratan Tata ska Nano lanseras i USA om två år. Tatas USA-representant David Good säger dock till Automotive News att det kan ta lite längre tid än så. Det handlar snarare om två och ett halvt eller tre år, enligt Good. Hursomhelst är det mer eller mindre spikat att Nano ska börja säljas i USA och därmed blir Tata det andra bilföretaget genom tiderna att sälja indiska bilar i USA. Global Vehicles U.S.A. Inc. planerar att börja importera pickuper från Mahindra & Mahindra senare i år. I de svåra ekonomiska tiderna tros de indiska lågprisbilarna kunna bjuda på hård konkurrens. Det återstår emellertid en stor fråga för Tata att finna ett svar på – hur ska Nano-bilarna säljas i USA? Enligt David Good överväger man flera lösningar, en av dem är att sälja Nano via de amerikanska Jaguar- och Land Rover-återförsäljarna. Tata-ägda Jaguar och Land Rover har redan ett väl utbyggt säljarnät i USA och detta skulle sannolikt vara en smidig lösning för distributionen av Nano. Stuart Schorr, talesman för Jaguar Land Rover North America säger dock till Automotive News att Tata definitivt inte ska använda Jaguar Land Rovers nätverk och vice versa.

Tata uppger att de arbetar på flera alternativa drivlinor för Nano. Modellen som börjar levereras i juli i Indien går enbart att få med en tvåcylindrig bensinmotor på 0,6 liter som ger 33 hästkrafter och 48 Nm. Enligt Ratan Tata jobbar man på diesel-, biobränsle- och ellösningar för Nano. 

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!