091116-nano-uppdateras

Tata Nano uppdateras – får öppningsbar baklucka

Världens billigaste bil står inför sitt första ansiktslyft. Snart blir Tata Nano snabbare och mer praktisk för att hålla stånd mot kommande konkurrenter. Frågan är hur det blir med priset.

 Nu ska världens billigaste bil bli lite bättre. Konkurrenterna står i startgroparna och Tata Nano kan snart inte förlita sig enbart på den låga prislappen. Nästa år ska Nano genomgå en diskret, men ändå viktig uppdatering. Trots de förbättrande nyheterna uppges Tata sikta på att behålla den nuvarande prislappen på Nano.

Autocar India uppger att den viktigaste punkten där Nano måste förbättras är accelerationen. Kunderna vill ha en kvickare bil och för att möta deras önskemål ska det i dagsläget mycket försiktiga varvtalsstoppet vid 5 000 r/min höjas till 6 000 r/min. Nano ska bli snabbare framförallt på första och andra växeln. Enligt Autocar India undersöker Tata även möjligheterna för en femväxlad låda. När Nano kommer till Europa inom kort är det ingen tvekan om att lådan blir femstegad, men för den indiska marknaden är det inte så säkert. Tata uppges vara måna om att hålla hastigheten nere. Dagens Nano går inte fortare än 105 km/h och för den hastigheten behövs inte mer än fyra växlar. En Tata-ingenjör som Autocar India har talat med säger att fem växlar är onödigt när bilen inte går fortare än 105 km/h och att det bara skulle innebära onödigt många växlingar för föraren.

En nyhet som kan vara svår för oss i Europa att greppa, men förmodligen kommer att underlätta livet för Nano-ägaren, är att den lilla bilen äntligen ska få en baklucka. I dagsläget har Nano ingen öppning där bak, det lilla bagageutrymmet kan endast nås genom att öppna bakdörrarna och fälla baksätet. Nu uppges dock ingenjörerna ha konstruerat en baklucka som uppfyller chefen Ratan Tatas krav på att det inte ska finnas några blottade gångjärn.

Ytterligare en liten, men viktig nyhet är nya ytterbackspeglar. För att justera de nuvarande backspeglarna måste man vrida på hela backspegelhuset, den nya konstruktionen ska göra det möjligt att bara justera glaset, vilket även förbereder för elstyrning i framtiden. Dessutom uppger Autocar India att dörrarna ska få en liten rem som begränsar öppningsvinkeln och ser till att dörrarna inte slås upp mot plåten.

Tata Motors planerar att utnyttja den begränsade kapaciteten i sin anläggning Uttaranchal för att justera Nano innan produktionen flyttas till den kommande fabriken i Sanand i Gujarat, som bör vara klar i slutet av 2010. Då kan produktionen ta ett rejält skutt från nuvarande 4 000 till 20 000 enheter per månad.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!