Foto: Andreas Libell

Taxiföretaget Uber vill köpa halv miljon Tesla

Tesla har ambitiösa planer, till år 2020 planerar man att sälja 500 000 bilar. Det kan bli så att hela det antalet kommer att gå till en kund – taxiföretaget Uber. Men det finns en hake.

Ett företag som brukar nämnas i sammanhang med framtidens ekonomi, och den växande rörelsen av ”sharing economy”, är taxiföretaget Uber. Företaget har både fått hyllningsrop och kritik, det sistnämnda främst från etablerade taxibranschen, då Uber kan hålla betydligt lägre priser genom att (på vissa marknader) erbjuda samåkningstjänster (där privatpersoner kan agera ”taxiförare”), samt att man inte använder taxameter. I dag finns Uber i 55 länder och omkring 200 städer i världen.

Ett annat företag som blivit omtalat i liknande kretsar är elbilstillverkaren Tesla, som har ambitiösa planer. I år hoppas man sälja 55 000 bilar, och sålde omkring 21 000 av dessa under första halvåret. Till år 2020 vill man dock sälja nära tio gånger så mycket – en halv miljon bilar. Nu säger nya uppgifter att hela den mängden bilar kanske kan gå till en och samma kund – nämligen just Uber.

Uppgifterna kommer från amerikanska ekonomitidskriften Forbes, och en intervju med riskkapitalisten Steve Jurvetson, som är involverad i Tesla och vän med Ubers grundare och vd Travis Kalanick. Enligt Jurvetson planerar Uber att köpa samtliga 500 000 bilar från Tesla år 2020 förutsatt att de kan köras helt förarlöst.

Självklart ska uttalandet dock tas med en nypa (eller hel säck med) salt. Även om företag som Uber hade haft mycket att vinna affärsmässigt på att plocka bort föraren, så är det tveksamt huruvida det är praktiskt möjligt att använda helt förarlösa bilar så snart som till år 2020. Många lagar är inte anpassade till systemen, och mycket utvecklingsarbete återstår för att bevisa att systemen är tillförlitliga nog för att lagarna ska ändras.

Det är dock inte första gången Tesla används som taxi, även Taxi Stockholm har sedan en tid tillbaka Tesla i sin bilflotta. Se även filmen från när vi ”kör” förarlöst i Audis prototypbil på Autobahn.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr