Ryktena om att ett 100 kilowattimmars-batteri skulle vara påväg tog fart på riktigt när en hackare lyckades hitta en logotyp för modellnamnet ”P100D” i Teslas firmware. Efter det försökte Tesla enligt uppgift nedgradera hackerns bil till en äldre uppdatering, men utan att lyckas.
Myndighetens databas avslöjar att batteriet kommer till både Model S och Model X och kommer erbjudas i tre olika varianter: 100D, P100D och P100D med ”Ludicrous”-läget. Enligt samma databas kommer batteriet att kunna skicka Model S 100D på en 613 kilometer lång resa på en laddning, men i verkligheten kommer siffran nog bli en aning lägre. Räckvidden i Model X kommer troligtvis bli kortare, då den är tyngre än vad Model S är.
Utöver att bilarna kommer att få en längre räckvidd kommer de även att få mer effekt. Model S P90D med Ludicrous-läge är knappast någon långsam bil då den tar sig till 100 kilometer i timmen på knappt tre sekunder, men P100D borde kunna vässa den tiden lite till.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.