Det är The Wallstreet Journal som kommer med de nya uppgifterna. Enligt tidningen ska Tesla i detta nu diskutera en eventuell bilfabrik, en Gigafactory, med tyska och nederländska myndigheter. Diskussionerna ska dock vara i ett inledande stadium, och inget av länderna ska vara garanterade något avtal.
Att det är just Tyskland och Nederländerna man samtalar med är dock inte så förvånande. Teslas huvudkontor i Europa ligger i Amsterdam, och i tyska staden Prüm äger elbilstillverkaren Grohmann Engineering sedan tidigare. Grohmann Engineering, som efter Teslas köp numera heter Tesla Grohmann Automation, jobbar med att ta fram automatiserad produktionsteknik – utrustning som varit mycket viktig i samband med produktionsstarten av Tesla Model 3.
Teslas vd Elon Musk har tidigare sagt att Tyskland är det ”ledande alternativet” i racet om Gigafactory-fabriken eftersom man i sådana fall skulle kunna placera den nära den tysk-franska gränsen, nära både Belgien och Luxemburg, vilket skulle vara ett strategiskt bra läge för Tesla.
Oavsett hur det blir med Gigafactory-fabriken i Europa lär det inte bli Teslas första fabrik utanför USA. Nyligen presenterade elbilstillverkaren att nästa Gigafactory-fabrik kommer att byggas i Shanghai, Kina. Den fabriken ska kunna bygga en halv miljon bilar om året enligt Tesla.
Den europeiska Gigafactory-fabriken är tänkt att producera både elbilar och batterier. Ett beslut om den europeiska fabriken väntas komma innan året är slut.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.