Saab 9-3 Aero Sedan 2014

Tillverkningen igång: här är första nya Saab 9-3 Aero Sedan

I dag satte tillverkningen av Saab-bilar igång på allvar i Stallbacka-fabriken i Trollhättan. Inför journalister, näringsministern och många andra påbörjas just nu Saabs nya era under Nevs styre.

Just när dessa rader skrivs rullar första exemplaret av Saab 9-3 Aero Sedan modellår 2014 av bandet i Saab-fabriken i Trollhättan. Teknikens Värld är självklart på plats för att föreviga händelsen, vilket du kan se i bilderna nedan och läsa allt om i kommande nummer av tidningen (Teknikens Värld nummer 1/2014 som utkommer 19 december).

 Fabriken har stått still i över två och ett halvt år, men nu inleds en ny fas hos det svenska bilmärket som berör så många.

Efter konkursen i december 2011 såg det mörkt ut. Men till alla Saab-fantasters glädje kom Nevs, National Electric Vehicle Sweden AB, in i bilden och köpet av den nedlagda biltillverkaren slutfördes i september 2012.

 Nu, efter mer än ett års planering och föreberedelser, är det alltså dags för Saab att sätta sig på kartan igen. Man börjar lite lätt med att tillverka en nätt uppdaterad version av 9-3 som börjar säljas i december för att under 2014 ha för avsikt att lansera en elbil som baseras på just Saab 9-3. Kina blir först att få ta del av den kommande elbilen och Nevs kinesiska delägare Qingdao har redan lagt en beställning på 200 exemplar som ska utgöra en pilotflotta.

 – Det är en komplex uppgift att starta en bilproduktion som har stått still i två och ett halvt år. Och det är mycket glädjande att vi nu har inlett en resa där vi vill och kommer att göra skillnad tillsammans med våra samarbetspartner och kunder. Vår elbil lanserar vi nästa år, och redan nu kan vi erbjuda Saab-bilar med fortsatt hög och erkänd prestanda och kvalitet, säger Nevs vd Mattias Bergman.

Den Saab 9-3 Aero Sedan som numera rullar av produktionsbandet i Stallbacka-fabriken har en bekant motor under huven. En 2,0-liters turbomaskin på 220 hästkrafter. Turbo4 kallades den senast den användes, nämligen i andra generationens 9-5 som lades ned kort efter att den introducerats.

 Bilen kommer först och främst att säljas på den kinesiska marknaden men en begränsat antal unika exemplar kommer att säljas direkt till svenska kunder via Nevs hemsida.

 Försäljningen i Sverige sätter igång 10 december. För en 9-3 Aero Sedan med manuell låda får man hosta upp 279000 kronor och för en med automatlåda 289000 kronor. Ytterligare specifikationer samt köp- och leveransvillkor presenterar Nevs i samband med säljpremiären på hemsidan.

Produktionstakten kommer att ligga omkring tio bilar per vecka, därefter siktar man på att gradvis öka takten parallellt med ökad efterfrågan. Den låga produktionstakten till en början förklaras av att man vill säkra företagets höga kvalitetsmål och att man vill ha en väl fungerande leverantörskedja som i nuläget består av omkring 400 leverantörer som totalt sett engagerar runt 2400 företag globalt.

 Nevs har för avsikt att erbjuda Saab-kunder en trygg affär och ett tryggt ägande genom heltäckande service och reservdelsdistribution i samarbete med Orio AB, före detta Saab Automobile Parts.

– Jag är mycket stolt över det engagemang och det fokus som Nevs ledning och medarbetare har visat under det år som gått sedan vi blev ägare till anläggningen i Trollhättan, och som har gjort detta möjligt. Svensk kompetens tillsammans med japansk teknologi kring batterier och nya lätta material och vår kinesiska koncerns fokus på grön teknik är vår styrka inför framtiden, säger Kai Johan Jiang, Nevs grundare och huvudägare.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!