Foto: Patrik Lindgren / Patrik Lindgren

10 saker att tänka på för dig som ska välja tjänstebil i höst

Nästa år höjs tjänstebilsskatterna rejält. Det är viktigare än någonsin att tänka efter noga innan du väljer din nästa tjänstebil.

Här serverar vi tio värdefulla punkter som du ska ta hänsyn till när det är dags att välja ny tjänstebil. Punkterna berör allt från beskattning och drivmedel till körprofiler.

Kolla skatten
Nästa år kommer förmånsvärdena och därmed skatten att ändras. Förmånsvärdesrabatten på upp till 10 000 kronor på laddbara bilar försvinner redan vid årsskiftet. Resten av höjningarna kommer 2021 och lär inte omfatta redan registrerade bilar.

Bensin, diesel eller el?
Den stora frågan är vilket drivmedel bilen ska gå på. Miljöegenskaperna talar för en elbil, men bara om laddstoppen passar din körprofil. Diesel passar fortfarande långköraren bäst, speciellt om körningarna äger rum i områden där laddmöjligheterna är sämre. Dieselmotorn ger bra bränsleekonomi men kan ge en stor malusskatt som läggs på inkomsten. Bensinmotorn passar den som inte har laddmöjlighet, och som heller inte kör särskilt mycket.

Bränsleersättning
Hur många mil du kör privat och i tjänsten? Den skattefria bränsleersättningen för tjänstemil är 6,50 kronor per mil för diesel, och 9,50 kronor per mil för ”andra bränslen”. Det betyder att oavsett om du kör en laddhybrid, en elbil eller bensindriven bil så får du 9,50 kronor per mil i ersättning - skattefritt. Eftersom elkostnaden sällan överstiger tre kronor per mil så går de flesta korta tjänsteresor med vinst för förmånsbilisten.

Satsa på elektrifiering...
Elbilar och laddhybrider ger en låg bilkostnad för tjänstebilföraren. Förmånsskatten är lägre än för motsvarande bensindrivna bilar, och elkostnaden för privatmilen är mycket låg.

... men glöm inte långresan!
Den som använder sin tjänstebil för längre resor kommer snart att märka att elförbrukningen är en helt annan i motorvägsfart jämfört med stadstrafik. En bil som klarar 30 mil i stadstrafik mellan laddningarna klarar bara 20 mil mellan laddningarna i motorvägsfart. Dessutom kostar det mer att ladda bilen på snabbladdare. Ionity tar 8,70 kronor/kWh, vilket betyder att långresan kostar knappt 20 kronor per mil i elenergi. Den skattefria ersättningen på 9,50 kronor per mil känns plötsligt otillräcklig.

Förmånsvärdesnedsättningen för laddbara bilar, upp till 10 000 kronor, försvinner vid årsskiftet. Foto: Daimler AG

Fritt bränsle
Den ekonomiska vinsten gör du framför allt på att ladda elbilen hemma. Har du ett avtal med fritt bränsle försvinner därmed en stor del av poängen med att ha en laddbar bil. Omförhandla avtalet, betala bränslet själv och få högre lön och ta ersättning för milen du kör i tjänsten.

Körprofilen
Många förmånsbilister landar med en laddhybridlösning. Det är vettigt om du kan ladda hemma varje natt och sedan kan utnyttja den billiga elenergin i dagligt bruk. Den som däremot bara kör en mil per vardag och femton mil på helgen har inte mycket att hämta med en laddhybrid. Merparten av körsträckan kommer att köras på bensin. Hittills har det inte spelat så stor roll eftersom förmånsvärdesrabatten har avgjort valet. Men om rabatten försvinner måste laddhybriden kunna motiveras på andra grunder.

Pendlarekonomi
Många tror att att elbilar passar bäst i storstäder. Det är både rätt och fel. Elförbrukningen är lägst i stadstrafik, men å andra sidan är avstånden så korta att man inte hinner spara särskilt mycket pengar på elförbrukningen. Störst ”vinst” med elbil blir det för långpendlaren som regelbundet, helst dagligen, kör en lagom lång sträcka. Därför är det förare som bor utanför städerna och som har 5-10 mil att pendla dagligen som räknar hem elbilen först.

Snabbladdning och batteristorlek
Inte sällan fungerar förmånsbilen som hushållets enda bil. Många är därför tveksamma till elbil och väljer i stället laddhybrid för att den ska kunna fungera på semesterresan. Tänk då på att dagens elbilar klarar 25 mil och mer på motorväg. Att resa från östkust till västkust i Sverige är inget problem. Man lämnar hemmet med fulladdat batteri, och gör ett kortare stopp, eventuellt två, längs vägen. Avgörande är snabbladdningskapaciteten, storleken på batteriet och elförbrukningen. Gör du resan ofta kan du uppleva laddstoppen som irriterande, och alltför styrande. För visst är det tråkigt att tvingas till 30 minuter paus intill ett hamburgerhak när man vet att det finns en trevligare restaurang fem kilometer bort. Men så långa laddkablar finns inte!

Låt inte bilpolicyn styra
Marknaden för laddbara bilar är ny. Alla bilmärken har inte varit snabba i startblocken, och utbudet är fortfarande magert. Därför är det dumt att begränsa sig till bara de bilar som finns på företagets bilpolicy. Stora tjänstebilsmärken som Volvo och Audi saknar till exempel fortfarande laddbara alternativ med låga priser. Sondera hela marknaden och försök övertala företagets bilansvariga om du vill gå utanför bilpolicyn.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!