Foto: Ismishko / Shutterstock

Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021

Nu har regeringens förslag på en ny, hårdare tjänstebilsbeskattning skickats ut på remiss.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

I förslaget skärps både räntedelen och det prisbaserade beloppet. Syftet är att höja det skattegrundande förmånsvärdet med 25 procent. Enligt förslaget ska nya skatten på förmånsbilar träda i kraft den 1 juli 2021 och bara gälla nyregistrerade bilar. Redan registrerade bilar ska enligt förslaget beskattas enligt de nuvarande reglerna.
Förslaget har stöd av samarbetspartierna i januariöverenskommelsen. Om förslaget går igenom kommer bilförsäljningen till företagsmarknaden att öka mycket kraftigt under första halvåret 2021, för att sedan minska drastiskt.   

Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet, förklarar varför regeringen vill höja skatten på förmånsbilar.

– Det här är en subvention i dag, det är mer lönsamt att ha en förmånsbil i dag än att äga den själv. Den här diskrepansen vill vi rätta till. Vi kan också konstatera att det företrädelsevis är män med relativt hög medelinkomst som bor i större städer som gynnas av systemet. Det är sammanvägt viktiga skäl till att ta bort subventionen. Det finns en genusaspekt. Män är ekonomiskt gynnade och vi vill att att män och kvinnor ska ha samma ekonomiska förutsättningar. Att subventionen nyttjas mer av män än av kvinnor är ett av många skäl till att förändra den. Den nyttjas mer i städerna än i landsbygden och det är väldigt olyckligt och fel eftersom det är i städerna man har möjlighet att välja bort bilen och cykla eller åka buss i stället. Att ha bilsubventioner i städerna är... helt åt fanders!

Riksdagsledamot Karolina Skog är Miljöpartiets ekonomiskpolitisk talesperson och partiets representant i finansutskottet. Foto: Riksdagen

LÄS MER: 10 saker att tänka på för dig som ska välja tjänstebil 

Har det faktum att det mest är män som kör förmånsbil skyndat på skatteförslaget?
– Jag skulle inte lyfta fram det som en avgörande aspekt, men det är en faktor. Det här med stad-land är viktigare.

Varför gäller det bara nyregistrerade bilar, varför inte alla befintliga förmånsbilar?
– Det är för att de som nu har tecknat kontrakt har gjort det under vissa förutsättningar, det ska finnas en förutsägbarhet.

Vilka konsekvenser tror du att det får för tjänstebilsmarknaden?
– Det gör det mindre attraktivt att ha tjänstebil. Jag ser framför mig att de som har möjlighet att åka kollektivt eller cykla till jobbet kommer att räkna om kalkylen, och en del av dem kommer då att ta sig till jobbet på andra sätt.

Blir det fler privatägda bilar?
– Självklart kommer det också att bli en effekt. Alla har ju inte möjlighet att välja, så det är jättemånga som kommer att använda bil lika mycket och kanske då äga den privat i stället. På sikt så blir det färre förmånsbilar.

Över hälften av personbilsförsäljningen går i dag till företag. Hur tror du att bilmarknaden kommer att påverkas efter den första juli?
– Företagen har tenderat till att köpa ganska stora bilar, och den effekten tror jag kommer att avta. Privatpersoner väljer mindre bilar som drar mindre, vi kommer alltså att få mer bränslesnåla bilar.

Det är företagen som har stått för den absoluta merparten av köpen av laddbara bilar. Kommer de nya reglerna att fördröja elektrifieringen av bilparken?
– Jag tror att det är svårt att förutse, marknaden genomgår så otroligt stora förändringar, det kommer nya modeller, kostnadsbilden förändras och hur bilarna fungerar ändras. Vi höjer också bonusen till elbilar. Jag får nog överlämna den frågan till de som kan marknaden bättre jag.

Men är det inte ganska självklart att elbilsförsäljningen kommer att drabbas eftersom incitamenten att köra elbil i hög grad är riktade mot företagsmarknaden?
– Det sker ju också förändringar i utbudet på marknaden. Jag ser också ett stort informationsbehov. Fler privatpersoner måste tänka på livscykelkostnaderna när de köper bil. Då uppkommer elbilarnas och laddhybridernas ekonomiska förmåner. De som säljer bilar måste också bli bättre på att beskriva det här. Jag kan inte säga att du har fel, men jag kan inte bekräfta det heller.

Gjordes det ingen konsekvensanalys av vad skattehöjningen betyder för elektrifieringsprocessen?
– Jag har inte någon sådan uppgift. Men vi har försökt greppa hur förändringarna sammanfattningsvis kommer att påverka. Vi ser en positiv utveckling och att det kommer fler elbilar som passar privatkunder, det vill säga lite mindre bilar.

LÄS MER: Smartaste tjänstebilarna – just nu

Volvo V60 B3 bensin Momentum Advanced. Foto: Volvo Cars

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!