Laddhybrid lönar sig i jämförelse med el-, bensin- och dieselbil

Vad ska nästa tjänstebil drivas av – bensin eller diesel? Eller ska den laddas? Leasingföretaget Arval, expert på operationell leasing, har räknat ut totalkostnaden för olika biltyper.

Elektrifiering av bilismen är det ingen som ifrågasätter längre. Men när ska omställningen ske? Är det lönsamt att välja ­laddbar bil i år eller ska man vänta in lägre priser och en mer mogen marknad?

Vi bad leasingbolaget Arval räkna på kostnader för fyra olika Volvo XC40. Laddhybriden XC40 Twin Engine T5, den helt batteridrivna elbilen XC40 P8 Recharge, bensindrivna XC40 B4 och dieseldrivna XC40 D4 AWD.

I grunden samma bil men med olika drivlinor. Dyrast är elbilen XC40 P8 R-Design som kostar hela 699 000 kronor. Billigare men fortfarande dyr är laddhybriden XC40 Twin Engine T5. Vi lägger på klimatpaketet för att få den jämställd med elbilen XC40 P8 och då kostar laddhybriden 516 000 kronor. De båda fossildrivna XC40-modellerna ­ligger på en helt annan prisnivå. Dieseldrivna XC40 D4 AWD kostar 437 000 kronor och bensin­drivna XC40 B4 kostar 406 000 kronor. Ändå är det inte bilarna som är billigast i inköp som är billigast att äga.

Arval har räknat ut bilarnas TCO, ”total cost of ownership”, vilket kan översättas till den totala kostnaden för att äga en bil över en viss tid, och får ett överraskande resultat.

– När vi har räknat in bränslekostnaderna ser vi att elbilen, trots att den är dyr, står sig ganska bra. Den är till och med billigare att köra än dieselversionen, säger Frank Svenhard, affärschef på Arval.

I kalkylen har Arval räknat med att bilarna körs 2 500 mil per år och då gör elbilens låga driftkostnad stor skillnad.

– Billigast i det här exemplet är laddhybriden som är betydligt billigare än de övriga bilarna, säger Frank Svenhard.

Näst billigast är elbilen som slår både bensinbilen och dieselbilen. Marginellt dyrare än bensinmodellen är dieselmodellen som är dyrast då den drabbas av hög leasingavgift på grund av hög skatt.

Mikael Stjerna möter Frank Svenhard, affärschef på leasingföretaget Arval. Foto: Patrik Lindgren

Slutsatsen är att företagen inte behöver ha några större farhågor för att köpa laddbara bilar. Men de måste laddas. Förutsättningen för den gynnsamma kalkylen för ­laddhybriden är att man verkligen kör på el och inte på ­bensin. Det gäller att ladda ofta.

– I exemplet har vi räknat med den officiella bränsleförbrukningen, 0,21 liter per mil. Har man en körprofil som klarar den förbrukningen så är laddhybriden definitivt lönsam, förklarar Frank Svenhard.

Det innebär att man måste köra minst en tredjedel av körsträckan på el. Om man klarar det beror på bilens räckvidd på el och på det egna körmönstret.

– Man kan inte ha en körprofil som innebär långa körningar runt om i landet. I min värld är det någon som pendlar, förtydligar Frank Svenhard.

– Ett problem som vi har märkt av är att många företag köper laddbara bilar utan att planera in var de ska laddas. Ofta måste man investera i nya parkeringsplatser, med laddstolpar som räcker för en ny sorts vagnpark, säger Frank Svenhard.

Så långt företagets ekonomi. För tjänstebilsförare är valet enklare.

– En laddhybrid är lönsam för föraren utan att han behöver ta sladden ur bagageutrymmet. Genom att förmånsvärdet dels är nedsatt till en jämförbar bil med konventionell ­teknik, dels rabatterat med 10 000 kronor, får ­föraren en betydligt lägre förmånsskatt. Man ska heller inte glömma att den som kör med en bensin- eller dieselbil måste addera malusskatten till förmånsvärdet. Det kan betyda 500 kronor extra i skatt varje månad bara för bilskatten, säger Frank Svenhard.

Förmånsskatten sätter alltså föraren av elbilar och laddhybrider i en förmånlig sits redan innan bilen har startats. Dessutom gynnas föraren av att kunna köra bilen privat till en låg elkostnad, 2-3 kronor per mil.

Nu efterfrågas laddhybrider framför allt. När blir riktiga elbilar vanliga på tjänstebilsmarknaden?

– Vi är mitt i ett paradigmskifte. Men i dag finns inget större utbud av riktiga elbilar i de storlekar som efterfrågas på tjänstebilsmarknaden. Det finns stora suvar från Audi och Jaguar, men de passar inte in i ­företagens tjänstebilspolicys. Sedan finns ingenting. I andra änden av storleksskalan finns en rad elektriska mindre bilar. När vi får fler elbilsmodeller i storlek som Volvo V60 så får vi se det verkliga skiftet, säger Frank Svenhard.

Så mycket kostar företagsbilen

Leasingkostnaden är lägst för den trecylindriga bensinversionen eftersom priset är lägst. Men totalkostnaden för den dyra elversionen XC40 P8 är nästan densamma för företaget. Dyrast för företaget blir dieselversionen, under förutsättning att laddhybriden körs på el under större delen av körsträckan. I kalkylerna ligger bränslekostnaden hos företaget. För föraren ger laddhybriden och elbilen lägst skattekostnad. Förmånsvärdet stannar på 48 347 kronor för laddhybriden XC40 Twin Engine T5, vilket blir 2 014 kronor i skatt per månad vid 50 procent marginalskatt. Därutöver kan föraren dra nytta av de låga elkostnaderna om föraren betalar bränslet. Eventuella löneavdrag finns inte med i kalkylen.

Volvo XC40 P8 AWD R-Design Recharge

Elbil. Foto: Volvo
Pris 699 000 kr
Miljöbonus -60 000 kr
Pris efter bonus 639 000 kr
Körsträcka per år 2 500 mil
Leasingperiod 36 mån
Kostnad per månad
Leasingkostnad inkl skatt/försäkring 7 154 kr
Bränsle 1,85 kWh/mil 448 kr
Totalkostnad för företaget (exkl moms) 7 602 kr
Förmånsvärdeskostnad* Ej fastställt ca 2 000 kr

Volvo XC40 Twin Engine T5 AWD Inscription Recharge

Laddhybrid. Foto: Volvo
Pris 516 000 kr
Miljöbonus 27 714 kr
Pris efter bonus 488 286 kr
Körsträcka per år 2 500 mil
Leasingperiod 36 mån
Kostnad per månad
Leasingkostnad inkl skatt/försäkring 5 921 kr
Bränsle 0,21 l/mil+1,35 kWh/mil 863 kr
Totalkostnad för företaget (exkl moms) 6 784 kr
Förmånsvärdeskostnad* 2 014 kr

Volvo XC40 B4 Inscription Automat

Bensinbil. Foto: Volvo
Pris 406 000 kr
Miljöbonus 0 kr
Pris efter bonus 406 000 kr
Körsträcka per år 2 500 kr
Leasingperiod 36 mån
Kostnad per månad
Leasingkostnad inkl skatt/försäkring 6 072 kr
Bränsle 0,77 l/mil 1 994 kr
Totalkostnad för företaget (exkl moms) 8 066 kr
Förmånsvärdeskostnad* ca 2 600 kr

Volvo XC40 D4 AWD Inscription Automat

Dieselbil. Foto: Volvo
Pris 437 000 kr
Miljöbonus 0 kr
Pris efter bonus 437 000 kr
Körsträcka per år 2 500
Leasingperiod 36 mån
Kostnad per månad
Leasingkostnad inkl skatt/försäkring 6 874 kr
Bränsle 0,64 l/mil 1 717 kr
Totalkostnad för företaget (exkl moms) 8 591 kr
Förmånsvärdeskostnad* 3 286 kr

Leasingkostnader och uträkning från Arval. Belopp, förutom inköpspris, är exklusive moms.

* Per månad, efter 50 % skatt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!