Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Skatteverket föreslår ny rabatt för elbilar

Skrota dagens nedsättning av förmånsvärdet och ge i stället ett fast schablonavdrag på 350 000 kronor på elbilspriset.

Regeringen planerar att höja förmånsvärdet på alla tjänstebilar i sommar, men nu kastar Skatteverket in ytterligare fyra förslag.

Huvudförslaget är att man tar bort den rabatt som ges till miljöbilar i dag. Dagens regelverk säger att miljöbilar inte beskattas efter deras verkliga pris, utan efter ett pris som man tänker sig att ”närmast jämförbara” bil har med konventionell teknik.  

– Bestämmelsernas utformning leder till onödig administration och merarbete för både arbetsgivare och oss på Skatteverket, men även oförutsägbarhet för bilbranschen och anställda. Det drabbar framför allt arbetsgivare och anställda och med ett nytt regelverk kommer det bli enklare och mer förutsägbart för alla parter, säger Yngve Gripple, rättslig expert på Skatteverket.

Enligt Skatteverkets nya förslag ska i stället alla elbilar få en och samma schablonrabatt på nybilspriset, alla laddhybrider få samma rabatt etc. Enligt förslaget ska elbilar få priset nedsatt med 350 000 kronor, laddhybrider med 130 000 kronor och elhybrider (ej laddbara hybrider) med 70 000 kronor. Vätgasbilar (bränslecellsbilar) får en schablonrabatt på 275 000 kronor på priset. Gasbilar får 20 000 kronor i rabatt och etanoldrivna bilar 10 000 kronor i rabatt. Nedsättningen av priset får dock vara högst 50 procent av nybilspriset enligt förslaget. 

Men samtidigt vill Skatteverket inte fästa för stor vikt vid de exakta beloppen i förslaget. Exakt hur stora beloppen ska vara överlämnar man till en fortsatt utredning av förslaget att räkna på.

Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021 

Tre andra förslag överlämnades samtidigt till finansdepartementet.. 

– Skatteverket har även ett förslag som innebär att arbetsgivare kan betala ut skattefri milersättning för tjänsteresor till anställda trots att de laddat sin privata bil eller sin förmånsbil på arbetsplatsen. Det underlättar för de anställda som har en elbil eller laddhybrid och som i och med förslaget kan få milersättning på samma villkor som anställda med andra biltyper, säger Yngve Gripple.

De två sista förslagen handlar om att uppräkningen av värdet av drivmedelsförmån bör slopas och att nedsättning av förmånsvärde för lätta lastbilar bör beräknas enligt schablon.

Skatteverket menar att bestämmelserna bör träda i kraft vid nästa årsskifte. Om regeringen lyssnar till Skatteverkets förslag, och samtidigt bestämmer sig för att genomdriva förmånsvärdeshöjningen 1 juli kan alltså en och samma miljöbilsmodell åsättas tre olika förmånsvärden på mindre än ett år. Än så länge har regeringen inte uttalat sig om om förslaget och om hur det eventuellt påverkar tidpunkten för regeringens planerade förmånsvärdeshöjning.

LÄS OCKSÅ: 25 frågor och svar om tjänstebilar och förmånsbilar 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!