Foto: Mattias Rabe

Smartaste tjänstebilarna – just nu!

Vad ska din nästa tjänstebil drivas av – bensin eller diesel? Ska den kunna laddas, eller rentav vara helt eldriven? Här guidar vi dig rätt genom djungeln av tjänstebilsfunderingar – och väljer bil åt dig i tre olika storleksklasser.

Att försäljningen av laddhybrider mer eller mindre har exploderat i Sverige har en enkel förklaring. Reglerna för tjänstebilar är snudd på skrivna för att passa laddhybrider, eller tvärtom. Laddhybriderna är som skräddarsydda för att passa in i de svenska tjänstebilsreglerna.

Laddhybriden har helt enkelt varit lönsam för tjänstebilsförare. Genom att förmånsvärdet dels varit nedsatt till en jämförbar bil med konventionell teknik, dels rabatterat med 10 000 kronor, har laddhybriden betydligt lägre förmånsvärde. Bensin- och dieselbil tappar dessutom ytterligare i den ekonomiska jämförelsen eftersom de måste addera malusskatten till förmånsvärdet. Det kan betyda 500 kronor extra i skatt varje månad.

Nästa år ändras spelreglerna en aning. I budgetpropositionen för 2021 föreslår regeringen ändringar i fordonsskattereglerna som ger mindre subventioner till laddhybrider och mer till rena elbilar.

Förmånsskatten gör alltjämt laddhybrider förmånliga redan innan bilen har startats. Dessutom gynnas föraren av att kunna köra bilen privat till en låg elkostnad, 2-3 kronor per mil.

Ovanstående gäller i än högre grad för helt eldrivna bilar. Medan de flesta laddhybrider inte kan köras mer än cirka fem mil per laddning på el körs elbilar alltid till en låg bränslekostnad. Men de är få förunnade. Även om elbilarna får kraftigt nedsatta förmånsvärden är de dyra för företagen att köpa in och under lång tid har utbudet på modeller varit skralt.

Skattereglernas baksida är att de i stort sett alltid, oavsett körmönster, gynnar laddbara bilar. Även den som kör långa sträckor och många tusen mil per år med sin tjänstebil sparar pengar på att köra en laddhybrid i stället för en dieselbil, trots att dieselbilen drar mindre bränsle och är ett bättre miljöval.

LÄS OCKSÅ: Regeringen vill chockhöja skatten på tjänstebilar 

Mellanklass

1 av 5: De senaste tre-fyra åren har Passat GTE härjat fritt på tjänstebilsmarknaden. Foto: Glenn Lindberg
2 av 5: Volvo V60 passar perfekt som laddhybrid. Foto: Glenn Lindberg
3 av 5: Diesel och el, ja varför inte? Mercedes E 300 de är ensam i sitt slag med just den kombinationen. Foto: Patrik Lindgren
4 av 5: Skoda Superb iV påminner mycket om Volkswagen Passat GTE, men utrymmena är större. Foto: Glenn Lindberg
5 av 5: En trött liknelse: men Tesla Model 3 är bilvärldens iPhone. Foto: Patrik Lindgren

Passat GTE, V60 T8, Optima Plug-In Hybrid, Superb iV. Ja, marknaden nästan svämmar över av laddhybridbilar och om du är på jakt efter en bil i den här storleksklassen så är det just en sådan du ska ha. En laddhybrid alltså. Den dystra sanningen är att antalet eldrivna modeller som kan jämföras med Volkswagen Passat, Volvo V60 och andra typiska mellanklassmodeller är lika med noll. Närmast kommer Tesla Model 3 som har ett stort bagageutrymme men ett alltför litet baksäte för att kunna jämföras med ovanstående bilar.

Med bensin- eller dieselmotor får mellanklassbilarna höga förmånsvärden. En jämförelse mellan Volkswagen Passat Sportscombi med 190-hästars dieselmotor och laddhybriden GTE blir talande. Medan dieselbilen har ett förhållandevis högt förmånsvärde på 4 069 kronor per månad kommer GTE-föraren undan med endast 2 649 kronor i förmånsvärde. Lika billig är kusinen Skoda Superb Combi iV.

TEST: 12 olika laddhybrider

Den som kör långa sträckor kan med fördel överväga någon av Mercedes diesel-laddhybrider. Mercedes är för tillfället ensamma om att bygga laddhybrider med dieselmotor i stället för bensinmotor. Dieselladdhybridtekniken finns i flera Mercedes-modeller, minst och billigast är C 300 de som har ett förmånsvärde på 3 700 kronor per månad. Det gör den direkt jämförbar med Volvo V60 T6 Twin Engine, en bensindriven laddhybrid som har lite kortare räckvidd på el och går långsammare att ladda. Välj Mercedes om du oftast kör korta sträckor, men ibland långa.

Golfklass

1 av 4: Trots att Kia e-Soul bara är året gammal blir den ofta förbisedd. Foto: Patrik Lindgren
2 av 4: Zoe är en av de billigaste elbilarna, men utrymmen är det snålt med. Men så tillhör den egentligen inte golfklassen utan underliggande småbilsklassen. Foto: Patrik Lindgren
3 av 4: Ring ring, vem där? Kia e-Niro! Ursäkta ordvitsen. e-Niro är en av de vettigare på marknaden. Foto: Patrik Lindgren
4 av 4: Golfklassens mästare – Volkswagen Golf! Börjar snart säljas som laddhybrid. Foto: Glenn Lindberg

I det så kallade C-segmentet, populärt kallat golfklassen efter förgrundsgestalten Volkswagen Golf, finns goda förutsättningar att hitta en helt eldriven bil som passar dina behov och ryms inom företagets budget. Här finns många eldrivna modeller som inte kostar skjortan och lite till och som kan fylla samma behov som en bensin- eller dieseldriven golfklassmodell.

TEST: Nya Volkswagen Golf 

I golfklassen dominerar bensin- och eldrift just nu, dieselmotorerna blir färre och färre till antalet och laddhybriderna är inte lika många som i de större bilklasserna. I valet mellan bensin och el måste man tänka till kring sitt bilanvändande. Hur långa sträckor kör jag egentligen per dag? De flesta som letar bil i golfklassen kör korta sträckor och då passar en elbil bra.

TEST: Kia e-Niro mot flera elbilskonkurrenter 

Kia e-Niro och Renault Zoe (som egentligen tillhör småbilsklassen B-segmentet) är storsäljare, men vi vill slå ett slag för den nästan bortglömda Kia e-Soul som är nästan 100 000 kronor billigare än e-Niro och betydligt rymligare än Zoe. Kia e-Soul har ett udda utseende, men en kompakt och rymlig kaross och en räckvidd på drygt 40 mil. Förmånsvärdet är låga 1 947 kronor per månad.

SUV

1 av 4: Kanske inte den roligaste tjänstebilen, men trumfkortet: 7,5 mil på el. Foto: Glenn Lindberg
2 av 4: XC60 T6 Recharge är billigare än T8, men fortfarande en dyr laddhybrid. Foto: Volvo Cars
3 av 4: Peugeot 3008 finns nu också som laddhybrid, för dig som vågar vild design. Foto: Peugeot
4 av 4: Mjukt och fluffigt, komfort är Citroëns paradgren, och driver på alla fyra. Foto: Citroën

Nästa år försvinner kanske en av de absolut bäst säljande tjänstebilarna – Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid. Vilken bil kommer att ta dess plats? Troligtvis Toyota RAV4 Laddhybrid som kommer till Sverige under hösten . Liksom Mitsubishi Outlander är den en stor och rymlig suv med fyrhjulsdrift, och den kan köras upp till 7,5 mil på el. Förmånsvärdet är satt till strax under 2 500 kronor.

PROVKÖRNING: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid 

Toyotan utmanas främst av Volvo XC60 T6 Recharge som är dyrare och går kortare på el men kommer att fortsätta vara en storsäljare tack vare sin nationalitet. Från Frankrike utmanar Peugeot 3008 och Citroën C5 Aircross som använder samma laddhybridteknik. De är ungefär lika rymliga som RAV4 och lika starka med 300 hästkrafter och fyrhjulsdrift. De har också något högre förmånsvärden. Varför ska du välja någon av dem? Nej, Toyota RAV4 Laddhybrid är bästa valet.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!