Toppbetyg till Volvo S90 och V90 i krocktest

Så har då Euro NCAP krocktestat Volvos två nyaste modeller – sedanen S90 och kombin V90. Det blev högsta betyget fem stjärnor och genomgående höga poäng i samtliga testmoment.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

I samma omgång som Ford Mustang krocktestades av Euro NCAP, där modellen kraftigt misslyckades, krocktestades även Volvo S90 och V90, de båda modeller som har ersatt erkänt krocksäkra modellerna S80 och V70.

Volvos nya storbilsmodeller lämnade krocktestorganisationens tuffa prov med högsta betyget fem stjärnor.

Sett till respektive delmoment blev poängfördelningen, av maximalt 100, som följer: skydd av vuxen 95 poäng, skydd av barn 80 poäng, skydd av fotgängare 76 poäng och förarstödsystem 93 poäng.

Det delmoment som sticker ut mest är förarstödsystem. Under de senaste två åren har en bil aldrig uppnått så höga poäng, 93, som S90 och V90 nu har fått. Anledningen till det är alla säkerhetssystem som är standard i de båda modellerna, från något så enkelt som bältespåminnare på alla sittplatser till mer avancerad teknik som exempelvis adaptiv farthållare med autobroms, filhållningssystem och mycket annat.

2015 fick syskonmodellen XC90 100 poäng i grenen, mer än någon annan modell, men krocktestreglerna har blivit tuffare sedan dess (ännu längre tillbaka i tiden fick fler bilar 100 poäng för förarstöden, men dessa poäng går inte alls att jämföra med i dag tack vare teknikutvecklingen som Euro NCAP tar hänsyn till).

Skyddet av vuxna är också väldigt högt, 95 av 100 poäng. Det är inte högsta poängnoteringen någonsin, men så pass högt att det når upp till en delad tredjeplats med nya Mercedes E-klass. I fjol fick nämligen Alfa Romeo Giulia 98 poäng, högre än någon annan krocktestad bil, och nya Volkswagen Tiguan fick 96 poäng. XC90 fick 97 poäng vid Euro NCAP:s krocktest året innan dess.

Skyddet av barn gav 80 poäng av 100 möjliga. Högt men inte något att skriva hem om. Flera bilmodeller har erhållit högre poäng i grenen än S90 och V90, exempelvis Peugeot 3008 (85), Mercedes E-klass (90), Audi Q2 (86), Renault Scenic (82), Subaru Levorg (83), Seat Ateca (84), Volkswagen Tiguan (84) och Toyota Prius (82), alla testade i fjol.

Volvo XC90 fick för två år sedan 87 poäng, det vill säga en bra bit över S90 och V90 men sämre än Mercedes E-klass.

Även fotgängarskyddet får Volvo S90 och V90 se sig slagna av en handfull bilar som krocktestades under 2016, inte minst Toyota Hilux, vilket kan tyckas märkligt med tanke på biltypen, som utrustad med säkerhetspaketet nådde upp till 83 poäng (utan paketet blev det ”bara” 73 poäng). Men även Mercedes E-klass, Suzuki Ignis och Toyota Prius, alla med 77 poäng, anses vara snäppet mer skyddande för fotgängare än vad S90 och V90 är.

Volvo XC90 fick 72 poäng för fotgängarskyddet när den krocktestades under 2015.

Betygen för S90 och V90 kan även appliceras på den högaktuella modellen V90 Cross Country, även om den är lite högre än V90, som vi tidigare i veckan var och provkörde. Du kan läsa mer om provkörningen av den här samt se film från provkörningen här.

Samtliga betyg och utlåtanden för Volvo S90 och V90 kan du läsa om på Euro NCAP:s webbplats.

S90 och V90 har redan krocktestats i USA och intressant är framför allt IIHS tuffa frontalkrocktest med liten överlappning (25 procent) som inte genomförs någon annanstans i världen. Många bilar har under åren totalt klappat igenom i detta test, dock inte Volvo som med S60 redan vid testets början för fem år sedan erövrade högsta betyg och inte heller nya Volvo S90 som även den fick högsta betyg, och då inte bara i frontalkrock med liten överlappning utan i alla de amerikanska krocktestmomenten.

Att många bilar inte har klarat testet har IIHS förklarat med att biltillverkarna har optimerat bilarnas krockstrukturer för att klara frontalkrock med större överlappning (40 procent), en standard som alla krocktestinstitut använder sig av i sina test. IIHS mer krävande test har lett till att allt fler bilar klarar även frontalkollisioner med mindre överlappning.

Hur S90 gjorde ifrån sig när den blev fullt godkänd vid IIHS frontalkrock med liten överlappning ser du i filmen nedan. Filmen ovan är Euro NCAP:s där 40 samt 100 procents överlappning praktiseras vid frontalkrock.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!