– Märkligt nog är det bättre väder i Barcelona än i sydligaste Spanien. Och solen skiner över faceliftade Toyota Auris som nu efter tre år på marknaden (den kom 2007) har fräschats till. Och Toyota satsar på att få unga köpare till bilen som tidigare hette Corolla och till närmare hundra procent kördes av farbröder med hatt.
Jaså, vad har de gjort för att de ska locka ungdomar till Auris då?
– Hrmm, Toyota har ju inte direkt uppfunnit hjulet igen. Men ett S-paket ger bilen en bakre spoiler, 17 tum höga aluminiumhjul, mörka glas i strålkastarna. Invändigt blir det orange mätartavlor, matchande sömmar i klädseln, mittarmstöd i baksätet och tonade bakrutor. Om detta ska locka ungdomarna till Toyota Auris, det vete…
Inget annat nytt då?
– Jo, det gamla vanliga när det gäller en facelift. Nya stötfångare bak och fram, faktiskt också en ny motorhuv så att frontens utseende inte blir så bulligt. Delvis omdesignad grill och nya strålkastare med häftigare look. Bilen har blivit något längre också men det handlar bara om 25 millimeter till en maxlängd på 424,5 centimeter. Axelavståndet är oförändrat.
Några spännande motoralternativ?
– Inte speciellt. Det börjar med 1,33 liter och 99 hästar. 1,6 har 132 kusar. Den minsta motorn har fått start/stopp-system och ska då klara sig på 0,58 liter milen blandad körning. Dieselalternativ finns det tre stycken: 90, 126 och 177 hästkrafter. Försäljningsoffensiven börjar i april. Vi har bara kört 90 hk diesel i dag och den imponerar inte direkt. Ganska högljudd och trött. Och nya Auris slamrar ganska rejält över vägskarvarna. Mer komfort ska annars vara ett huvudnummer…
Jaha ja, det låter ju inte som en av dina mest spännande dagar!?
– Nej inte vad gäller bilen. Den är bra, men inte så kul helt enkelt. Numera törs man ju inte säga att Toyota aldrig krånglar. Barcelonatrafiken är ju inte att leka med heller. Men förhoppningsvis ska vi ta oss tillbaka till flygplatsen tidigt i morgon bitti. Det är ganska struligt i luften med tanke på Lufthansas strejk, fast det är ju inget mot situationen i Stockholmstrafiken förstås.
Strejken är avbruten för tillfället, bara så du vet. Men men, kör försiktigt. Vi hörs!
– Jepp!
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.