Foto: Hasselblad H4D

Toyota Auris Touring Sports officiell – en kombi

Nyligen lanserade Toyota Auris kommer nu i kombiversionen Touring Sports. 285 millimeter större lastutrymme och klassens enda hybridalternativ hör till nyheterna.

Bilsalongen i Paris bjöd inte bara på den första titten på Toyota Auris på europeisk mark, utan även på kombiversionen Touring Sports. Kombin delar samma 2,6 meter långa axelavstånd men jämfört med vanliga Auris har Touring Sports vuxit med 285 millimeter.

 Samtliga extramillimetrar har placerats bak på bilen, men Toyota har inte gått ut med exakt hur stort det större bagageutrymmet är. Vanliga Auris stoltserar med 360 liter bagageutrymme, vilket är aningen mindre än konkurrenterna Volkswagen Golf, Kia Cee’d och Hyundai i30. Återstår alltså att se om kombin ändrar på detta.

 Förutom den större kombibakdelen skiljer sig Auris kombi från sitt mindre modellsyskon med bland annat en annorlunda stötfångare bak. Den lägre stötfångaren tillåter en längre baklucka vilket underlättar lastning.

 Något kombin inte lär ändra på är motorerna. Två bensinmotorer, en diesel och en bensinhybrid kommer till en början. Minsta bensinmotorn är på 1,33 liter och 99 hästkrafter och 128 newtonmeter. Steget upp ger en 1,6 liter stor motor på 132 hästkrafter och 160 newtonmeter. Dieseln på 1,4 liter heter D-4D och utvecklar 90 hästkrafter och 205 newtonmeter. Hybridmotoralternativet är segmentets enda kombi med hybridmotor och utvecklar sammanlagt 136 hästkrafter och 207 newtonmeter där bensinmotorn ger 82 hästkrafter.

 De svenska priserna är ännu inte klara men Auris utan kombipåbyggnad kostar från 165 850 kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!