Dagens Toyota Avensis kom 2009 och uppdaterades kraftigt i fjol. Enligt Toyota säljer den fortfarande bra men de är inte helt säkra på att det segment som den huserar i kommer att vara stabilt hur länge som helst. Det så kallade D-segmentet innehållandes sedaner och kombimodeller tar stryk av att suv- och crossovertrenden håller i sig.
Toyotas Europachef Johan van Zyl berättar för brittiska Auto Express att modellen är ”under diskussion”.
– Vi tittar på det segmentet av marknaden och ställer oss själva några frågor. Vi är mycket nöjda med hur Avensis presterar nu – produkten går bra för oss. Vi frågar oss om nästa steg är en annan sedan i D-segmentet eller någonting annat, säger han.
En annan modell i segmentet som nyligen möttes av kalla handen är Citroën C5, dock endast i Storbritannien. Vikande försäljningssiffror gjorde den inte lönsam att ta in till öriket.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.