070104_usa_försäljning

Toyota blir större när de andra faller

I går kom försäljningssiffrorna från 2006 för den amerikanska bilmarknaden. Och ingen blir väl förvånad när man där läser att Toyota är det märke som ökat mest och nu är tredje största tillverkare i USA.

Nu är det verkligen inte långt kvar för Toyota till den åtråvärda förstaplatsen på listan över världens största biltillverkare. Under 2006 har de ökat från 2,26 miljoner sålda bilar till 2,54 miljoner på den amerikanska marknaden. De har alltså sålt 282 230 bilar fler än förra året. Det är nästan lika många bilar som sålts i Sverige över huvudtaget under 2006. Samtidigt har DaimlerChrysler backat med 5,5 procent och ”bara” sålt 2,39 miljoner bilar och tappar därför tredjeplatsen i USA till Toyota.

Även GM och Ford har som väntat tappat försäljning. GM står kvar som ledare med drygt fyra miljoner sålda bilar men sålde en halv miljon bilar färre än förra året och tappade 8,7 procent. Ford var lite bättre. De sålde ”bara” cirka 250 000 färre bilar än förra året. Procentuellt var det dock på nästan samma nivå som GM, minus åtta procent. Då ska det också tilläggas att i GM ingår siffror från nio märken, Ford har åtta märken och DC har fyra. Toyota har bara två, sig själva och Lexus.

Störst ökning procentuellt har Suzuki gjort. 23 procent uppåt och över 100 000 sålda bilar. Toyota ligger där tvåa med sina 12,5 procent och trea är Porsche som gått från knappt 31 993 till 34 227 och ökat med 7,2 procent.

Totalt såldes under året 16 559 625 bilar i USA. En minskning med 2,6 procent från förra året.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!