Toyota C-HR går bra i Europa

Toyotas senaste suv/crossover C-HR säljer över förväntan och har slagit sig in i klassen på allvar genom att klå flertalet andra modeller från ”småbilsmärken” som är populära i Europa.

Efter två konceptbilar lanserade Toyota i fjol till sist nya crossovern med den Honda-liknande modellbeteckningen C-HR. Formerna på modellen lämnade ingen oberörd, folket delades fortare än kvickt upp i två läger. Linjerna sticker ut och ska tilltala en ungdomligare köparskara, det ska även körupplevelsen göra efter C-HR ska vara roligare och tajtare, vilket den också är.

En yngre skara köpare är precis vad C-HR lyckas locka, enligt Matthew Harrisson som är försäljnings- och marknadschef för Toyota Motors Europé. Enligt honom är åldern hos den genomsnittlige Toyota-köparen 56 eller 57 år, C-HR-köparen betydligt yngre än så.

Och vad gäller försäljningsvolymerna är Toyota bra på det. Under första kvartalet såldes 31 888 turkiskbyggda C-HR runt om i Europa och under årets första fyra månader skrevs köpekontrakt med 80 000 kunder. Från början var målet att sälja 100 000 bilar i Europa under 2017, det lär blir fler än så.

Jämfört med storsäljaren Nissan Qashqai (som snart rullar ut i uppdaterat utförande) står sig C-HR slätt, Qashqai i Europa sålde nämligen under första kvartalet i 75 114 exemplar. Nissans populära suv är i en klass för sig men övriga konkurrenter, flera av dem mer etablerade än vad Toyotas modell hunnit bli, ligger runt CH-R. Några exempel är Ford Kuga med 40 033 exemplar, Peugeot 3008 med 37 163 exemplar, Renault Kadjar med 29 474 exemplar och Seat Ateca som under första kvartalet sålde i 21 707 exemplar.

Toyota C-HR har alldeles nyligen introducerats på den amerikanska marknaden. Bilarna som säljs där byggs även de i Toyotas turkiska fabrik. Återstår att se om modellen tas emot lika väl av jänkarna.

Missa inte vår provkörning av Toyota C-HR Hybrid.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!