Lite mer kraftfull i utförandet är GR 86 i jämförelse med GT 86. Foto: Toyota

Toyota GR 86 presenterad – GT 86-arvingen

När Toyota presenterar andra generationen GT 86 passar man på att byta namn på modellen för att få med Gazoo Racing på ett större hörn. Här är GR 86 som är vassare än sin företrädare.

Två av 2010-talets roligaste bilar för inte allt för stora summor pengar var utan tvekan Subaru BRZ och Toyota GT 86. De båda japanska biltillverkarna, som alltså slog samman sina påsar i detta sportbilsprojekt, visade tydligt att effekt inte betyder allt. 200 hästkrafter ur en tvålitersboxer var kanske i vekaste laget, men när det kom till körglädje räckte det ändå långt i och med att bilarna var optimerade på andra ack så viktiga punkter, exempelvis låg vikt.

Det är nio år sedan dessa båda sportcoupéer presenterades och Subaru visade sent i fjol upp sin efterträdare. Nu gör Toyota detsamma – visar upp sin efterträdare, men man gör det med en liten knorr. Medan Subaru har behållit modellnamn BRZ har Toyota valt att byta ut en bokstav mot en annan. T har blivit R och således är modellnamnet numera GR 86. Anledningen till bytet är förstås att man vill lyfta fram sin motorsportavdelning Gazoo Racing som förkortas just GR. De båda bokstäverna ser vi på allt fler modeller från Toyota, inte minst GR Supra och GR Yaris där sistnämnda är prestandaversionen av nya Yaris.

Bastant bak. GT 86:ans är klart nättare. Foto: Toyota

Toyota är i nuläget lite snåla med information om GR 86, men bjuder ändå på några siffror om storlek och motor. Med 426,5 centimeter på längden är GR 86 2,5 centimeter längre än GT 86, och med 128 centimeter från topp till tå är den 0,5 centimeter lägre. Inkluderar man takantennen är höjden 131 centimeter.
177,5 centimeter mäter den på bredden, exklusive ytterbackspeglarna, vilket faktiskt är samma bredd som hos föregångaren. Axelavståndet är däremot längre, dock inte med mer än fem millimeter. Totalt är det 257,5 centimeter mellan hjulaxlarna.

Tjänstevikten uppges till 1 270 kilo vilket betyder att modellen vid generations- och namnskiftet har lagt på sig en aning. Föregångaren uppgavs vid vår första provkörning sommaren 2012 ha en tjänstevikt på 1 190 kilo. Men även siffror på mellan 1 230 och 1 260 kilo figurerade då.
Toyota skriver att de förväntar sig att GR 86 är världens lättare fyrsitsiga coupémodell.

1 av 2: Toyota GR 86. Foto: Toyota
2 av 2: Toyota GT 86. Foto: Toyota

Vidare berättar de att motorn är en fyrcylindrig boxermaskin på 2,4 liter, dock utan att avslöja något mer om den. I stället får vi kika på vad syskonbilen, nya Subaru BRZ, levererar, nämligen 231 hästkrafter och 250 newtonmeter. Det är alltså inte bara motorvolymen som har ökat, från 2,0 till 2,4 liter, utan även effekten (tidigare 200 hk) och maxvridet (tidigare 205 Nm).
Motorn är, som tidigare, placerad framtill, men drivningen sker på bakhjulen. Även det som tidigare.

Några siffror om bilens prestanda serveras vi inte men Toyota menar att köregenskaperna har vässats, mycket tack vare nästan 50 procent högre vridstyvhet än jämfört med föregångaren, samt att stabiliteten ska nå nya nivåer tack vare mer arbete för förbättrad aerodynamik.

De fyra gummibitar som utgör kontakten med marken är lika breda hos GR 86 som hos GT 86, det vill säga de är 215 millimeter. Däremot är hjuldimensionen utökad, från 17 till 18 tum och däckprofilen har därmed sänkts ett steg, från 45 till 40 procent.

Toyota säger att vi bjuds på mer information senare i år när det börjar närma sig marknadslansering för GR 86. Till dess kan du fördjupa dig lite mer i syskonbilen Subaru BRZ. Observera att informationen om BRZ är baserad på amerikanska faktablad.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!